Nieuws December 2008

Barça - Real Madrid 2-0

Barça heeft zaterdagavond zijn revanche op Real Madrid gepakt. Het moest er diep voor gaan, maar de wil om te winnen werd in de laatste 10 minuten beloond met twee onverwachte doelpunten. En daarmee is de vernedering van de verplichte erehaag die de blaugranas afgelopen mei in het Bernabeu moesten maken voor de kampioen van Spanje goedgemaakt.

In de stromende regen pakte Barça drie kostbare punten en liet het Real Madrid met heel veel huiswerk achter. De hoofdstedelijke kwamen met slechts één intentie naar Camp Nou. Zo lang mogelijk de nul houden en hopen op een stiekeme kans bij een uitbraak. Die tactiek zou heel lang stand houden.

Barça zocht, bijna traditioneel dit seizoen, naar de vroege voorsprong. Met Henry, Eto’o en Messi ontspon zich rond de zestien van Madrid een waar openingsoffensief. Real hield het doel de eerste twintig minuten echter keurig schoon. Casillas moest optreden bij schoten van Messi en Touré Yaya. Eenmaal het offensief van Barça doorstaan kwam Madrid uit de schulp kruipen. Een schietkans van Sneijder was het eerste teken van leven. Valdés redde knap, zoals hij dat op het half uur ook deed bij een doorbraak van Royston Denthe. De Nederlander had voor Real de beste kans van de avond door alleen op Valdés te mogen doorlopen. Zijn gebrek aan killersinstinct deed hem op de doelman schieten in plaats van te passeren. Camp Nou reageerde opgelucht. Barça trok leer uit de gevaarlijke kans van Madrid en nam gas terug om via veel rondspelen het bekende gaatje in de witte muur van verdedigers te vinden. Real had haar tactiek ingesteld op het afstoppen van Márquez en Xavi, hetgeen goed uitpakte. De beide creatieve spelers moesten in hun eigen linie de bal te vaak op medespelers als Puyol en Gudjohnsen afspelen, de minst gevaarlijke schakels in het team van Guardiola.

Het duel werd er niet beter door. Ook in het eerste kwartier van de tweede helft modderde de wedstrijd voort. Barça kwam niet in haar gewenste spel en ook Messi zag al zijn aanvalsdrang in te veel loopacties stranden. Guardiola greep in door Sergio Busquets op de positie van Gudjohnsen te posteren. Dit pakte goed uit. De canterano moest bij een listig pasje van Alves door Salgado onderuit worden getrokken om van een doelkans te worden belet. Scheidsrechter Medina Cantalejo wees resoluut naar de stip. Het buitenkansje was aan topscorer Samuel Eto’o niet besteed. De Kameroener schoot zwak in en Casillas redde bekwaam.

Dat het dit seizoen wel goed zit bij de blaugranas bewees het sterke collectief na het missen van de strafschop. In plaats van bij de pakken neer te zitten, werd er extra kolen op het vuur gegooid. In ene ging de Barça trein draaien en de vonk sprong over naar de door de regen doorweekte toeschouwers in Camp Nou. De ruim 96.000 supporters gingen en masse achter hun favorieten staan en de Madrid veste begon te kraken. Tot driemaal mocht Eto’o aanleggen maar Casillas bleek evenzoveel keer de beste bij Real. Hoekschop op hoekschop volgde en daar was de bevrijdende 1-0. De klok telde 82 minuten toen Puyol een hoekschop bij de tweede paal terugkopte op de vrijstaande Eto’o. De bal toucheerde het dijbeen van Eto’o, waardoor de bal onder Casillas doorging en tussen de verbouwereerde verdedigers de lijn passeerde. Doelpunt nummer 15 van Eto’o mag als verreweg het lelijkste doelpunt van het seizoen worden beschouwd, hij telde voor 10.

Real was geslagen en probeerde in de laatste minuten wanhopig de laffe cattenacio tactiek om te zetten in iets aanvallends. Daarvoor werd het meteen gelogenstraft toen Messi in de blessuretijd Casillas een tweede maal passeerde. Met een fraaie stift bracht hij de 2-0 eindstand op het scorebord.

Klik hier voor een korte samenvatting van de wedstrijd

Klik hier voor alleen de doelpunten

Opst: Valdés; Alves, Márquez, Puyol, Abidal; Gudjohnsen (63. Busquets), Xavi, (90. Keita), Touré; Messi, Eto’o (89. Hleb), Henry