Nieuws Augustus 2012

Barça - Real Sociedad 5-1

Zondag 19 augustus was het eindelijk zover: de start van het seizoen 2012/13. Nog belangrijker, het was het officiële debuut in de Spaanse competitie van Tito Vilanova als hoofdcoach. Nieuwe aanwinst Jordi Alba mocht in de basis beginnen, terwijl Ibrahim Afellay vanaf de tribune moest toekijken.

Het eerste kwartier was wervelend. Barça speelde snel en aanvallend en al binnen drie minuten was de eer aan aanvoerder Carles Puyol om het eerste doelpunt van het nieuwe seizoen te maken. Op aangeven vanuit de corner van Xavi won Puyol het luchtduel en kopte hij hard binnen: 1-0. Vijf minuten later was de verdediging van Barça gezien toen Illarramendi een mooie pass op Castro gaf; Castro liet daarna Valdés compleet kansloos met een schot in de korte hoek en maakte gelijk. Lang mocht Sociedad echter niet genieten van de gelijke stand, want Barça speelde weergaloos en Messi was daarin niet onverdienstelijk. Al na elf minuten mocht hij zijn eerste treffer van het seizoen maken en bracht zijn team weer op voorsprong. Met een kwartier op de klok was het opnieuw Messi die zijn tweede van de avond liet optekenen; zijn eerste schot werd geblokt, maar Tello bediende hem opnieuw vanuit de rebound en Messi was ongelofelijk snel bij de eerste paal: 3-1.

Met deze voorsprong op het scorebord nam Barça wat gas terug en liet de bal rondgaan. Zo nu en dan lag het initiatief bij Real Sociedad, dat op alle andere momenten weggetikt werd. Niet zelden leek de achterhoede in paniek te raken wanneer Barça weer eens aanzette. Het was duidelijk dat de Catalanen de wedstrijd stevig in handen hadden, zowel qua score als qua spel, ondanks dat het tempo wat terugzakte. Messi was nog dicht bij een hattrick na goed samenspel met Cesc Fàbregas, maar de keeper van Sociedad redde zijn inzet prima. Een paar minuutjes later leek Valdés gezien toen hij ver van zijn doel was en er een schot vanaf de middellijn gelost werd, maar hij was op tijd terug om de bal weg te boksen en een doelpunt te voorkomen. Met luttele minuten op de klok zette Barça toch nog de overmacht op het veld om in nóg een doelpunt; Tello, die een zeer goede wedstrijd neerzette, hield overzicht in het zestienmetergebied en bediende de geheel vrijgelaten Pedro, die de bal in de verre hoek schoof en daarmee de eindstand van de eerste helft op het bord zette: 4-1.

In de tweede helft zette Barça het voetbaloverwicht simpel door. Het tempo lag wat lager, maar zo nu en dan kwamen de Catalanen er met mooi spel uit. Tello bleef gevaarlijk aan de linkerkant, en ook Messi vertoonde meer dan eens zijn kunsten. Binnen tien minuten zette de Argentijn zelf een aanval op en maakte een dubbele één-twee met Pedro, waarna de bal helaas in het zijnet belandde. Ook een lange, zuivere steekpass van de voet van Messi was een lust voor het oog. Barça bleef op zoek naar meer doelpunten en tikte de bal als vanouds rond. Af en toe kwam Sociedad in balbezit, maar vaak duurde het niet lang, en de paar inzetten die ze wisten te produceren werden gemakkelijk onderbroken of gered.

Het hoogtepunt van de tweede helft was zonder twijfel de langverwachte rentree van David Villa. Al toen de van een beenbreuk herstelde spits zich ging warmlopen gingen de handen op elkaar in Camp Nou. Met nog een kwartier op de klok was daar dan eindelijk het moment en kreeg Villa een groots en warm onthaal van iedereen met een staande ovatie en het scanderen van zijn naam. Ook zijn eerste balcontact werd meteen onthaald met applaus. Messi was vlak daarna opnieuw dicht bij zijn hattrick na een één-twee tussen Villa en Tello, maar op aangeven van laatstgenoemde schoot Messi in de handen van keeper Bravo. Maar de kers op de taart kwam een paar minuten later, toen Iniesta versnelde in het zestienmetergebied en de bal perfect teruglegde op nota bene David Villa, die zonder aarzelen de bal in het net schoot en daarmee zijn rentree niet mooier kon bekronen. Camp Nou ging uit haar dak, evenals de speler zelf, die ten koste van een gele kaart zijn shirt uittrok en een zwart shirt onthulde met daarop een foto van zijn gezin en de woorden “onmogelijk zonder jullie”. Het feest was compleet, de stand 5-1 en terwijl het publiek zich vermaakte met de wave speelde Barça de wedstrijd rustig uit.

Met een terechte overwinning met vooral een zeer wervelende eerste helft kan Tito terugkijken op een geslaagde debuutwedstrijd als hoofdcoach. Nu kan Barça zich gaan opmaken voor de Joan Gamper Trofee, om welke maandag gespeeld zal worden; vlak daarvoor zal de ploeg ook officieel gepresenteerd worden aan het publiek. Ook is het tijd om voor te bereiden op de komst van Real Madrid, dat twee punten liet liggen tegen Valencia in de competitieopener, van aanstaande donderdag in het tweeluik om de Spaanse Super Cup.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol (50’ Piqué), Mascherano, Alba, Busquets, Xavi, Cesc (58’ Iniesta), Pedro (74’ Villa), Tello en Messi.

Opstelling Real Sociedad: Bravo, Estrada, Ansotegui, C. Martinez, De La Bella, Illarramendi, Elustondo (65’ Vega), Bergara, Prieto, Castro (72’ José Angel) en Griezmann.