Nieuws November 2008

Barça-Real Valladolid 6-0

Barça blijft als een wervelstorm door de Primera División razen. Ze is vooralsnog door niemand te stoppen. Ook Valladolid moest zaterdagavond ondervinden dat tegen dit Barça geen kruid gewassen is. Met Messi als spelmaker en Eto'o als doelpuntenmachine stokte de score bij 6-0, daar waar de dubbele cijfers makkelijk gehaald hadden kunnen worden. De mannen van Guardiola blijven door de achtste zege op rij minimaal een week langer de koploper van Spanje.

De blessure van Iniesta gaf ruimte voor Gudjohnsen op weer eens in de basis te beginnen. De IJslander deed dat op het middenveld met Xavi en Touré, terwijl Henry zijn bijna vertrouwde plek linksvoor weer in innam. Gelijk aan de thuiswedstrijden tegen Atlético Madrid en Almería begonnen de blaugranas overdonderend. De storm wakkerde rond de tiende minuut al aan, hetgeen tot de openingstreffer leidde. Nadat eerst Gudjohnsen (kopkans) en Messi (schot) goede kansen hadden gekregen, stuurde Alves zijn ploegmaat Samuel Eto'o perfect de diepte in. De Kameroener kapte bij zijn eerste balcontact zijn directe tegenstander weg om vervolgens met links de doelman met een lage schuiver te passeren; 1-0.

De vroege voorsprong deed Barça iets indutten waardoor Valladolid meer in de wedstrijd kon komen. De paarswitte brigade begon leuk mee te voetballen totdat Barcelona na een half uur besloot het gaspedaal weer in te trappen. Samuel Eto'o gaf het eerste startsein met een schot dat door de doelman werd gered. Even later was hij de aangever en afmaker van de 2-0. Messi speelde hem de bal aan, waarna Samuel de bal keurig over de verdediging naar de opkomende Henry lepelde. De Fransman twijfelde niet en schoot de bal vanaf links vuurhard op het doel. De doelman redde, maar de terugspringende bal kwam voor de voeten van de afwachtende Eto'o, die het cadeautje zonder nadenken in het doel ramde.

De 3-0 was nog van schoner. Messi mocht na een afgezwaaide aanval van Valladolid doorstomen en Eto'o met een steekbal op de keeper af laten sturen. De topscorer in Spanje omspeelde de doelman in een vloeiende beweging om zo zijn derde doelpunt van de avond aan te tekenen. Het stadion was nog niet gaan zitten of ook de vierde van Eto'o lag in het net. Opnieuw was het Messi die de verdediging met een solo ontregelde. Op moment van afronden echter kaatste de bal tegen het been van een verdediger precies voor de voeten van Eto'o, die het buitenkansje aangreep om zijn totaal dit seizoen op 13 te brengen.

Na rust zakte het tempo naar beneden maar werd de wedstrijd allerminst zaai. Nadat Valladolid Barcelona had getest op eventueel gemakzucht door het creëren van wat kleine kansjes, waren het Henry, Touré en Xavi die de blaugranas weer bij de les brachten door het missen van een aantal mogelijkheden. De 5-0 kwam er alsnog. Door slecht uitverdedigen van Valladolid zette Henry Gudjohnsen alleen voor de keeper. De koele killer uit Scandinavië stiftte de bal ijskoud over de doelman in het doel.

De oeh's en de ah's omtrent de technische hoogstandjes, de wave en het gezang van de socios namen bezit van Camp Nou. De interactie tussen de spelers en het publiek viel goed, want Barcelona gaf geen moment het sein het boek van de avond te willen sluiten en de wedstrijd rustig uit te spelen. Vol gedrevenheid werden meer goals gezocht. Dat er nog maar één viel, was een klein wonder. Alleen Henry mocht eindelijk zijn doelpuntje meepikken, nadat hij legio kansen had om zeep had gebracht. Tin Tin stond aan het eindpunt van een prachtige één-twee tussen Messi en invaller Hleb.

Barcelona kan op zondag rustig afwachten wat de concurrentie dit weekend doet. De eerste plaats is door de klinkende zege minimaal voor een week langer verzekerd.

Klik hier voor beelden van de zes doelpunten.

Opst: Valdés; Alves, Márquez (68. Cáceres), Piqué, Puyol; Xavi, Gudjohnsen (72. Keita), Touré; Messi, Eto'o (75. Hleb); Henry