Nieuws Augustus 2012

Barça - Sampdoria 0-1

Maandagavond stond het jaarlijkse Gamper toernooi op het programma. Dit jaar tegen Sampdoria, een club waar Barcelona goede herinneringen aan heeft. Zij wonnen in 1992 tegen de Italianen met 1-0 de Europa Cup 1 na een goal in de verlenging uit een vrijtrap van Ronald Koeman. Voorafgaand aan het duel werd dat dreamteam geëerd. Koeman was aanwezig en betrad met onder andere Stoichkov het veld. Daarna was het de beurt aan de huidige generatie. Nieuwkomers Alba en Song als eerste, en later de vertrouwde selectie, inclusief de herstellende Abidal. Iets later dan gepland begon de wedstrijd.

Barça speelde het duel met een B team. Alle spelers die zondag startte tegen Real Sociedad kwamen niet in actie. Alleen Villa stond aan de aftrap die zondag nog inviel. Na 1 minuut keken de blaugranas al tegen een achterstand aan. Sampdoria kwam uit de eerste de beste kans op voorsprong. Soriano kopte goed raak, waardoor Pinto verslagen was. Het jonge Barça kon geen vuist maken tegen Sampdoria. De blaugranas die wel het meeste balbezit genoten creëerde te weinig om echt gevaarlijk te zijn. Tegen het einde van de eerste helft kwam Deulofeu nog het meest dichtbij, maar oud AZ doelman Romero stond goed en pareerde 2 inzetten.

De tweede helft was het niet veel beter. Het jonge Barcelona probeerde wel maar kwam simpelweg gewoon tekort. De overige eerste elftal spelers vielen ook niet meer in. Door de vele Barça B invallers werd het spel er ook niet beter op. Gelukkig deerde dat het publiek weinig. Die maakte er een mooie avond en lieten een aantal keren de wave door het stadion gaan. Op het veld was weinig te beleven.  Een schot van Afellay geblokt, lijkt het hoogtepunt van de blaugranas in de tweede helft. De bezoekers verzaken het uiteindelijk zelfs om hun voorsprong niet te verdubbelen. Pozzi zag alleen voor Pinto de bal via de paal achter gaan. Een weinig inspirerend duel,  waar Barça B geen potten kon breken tegen Sampdoria. Donderdag zal het er echt om gaan, in de Super Copa tegen Real Madrid.

Opstelling FC Barcelona: Pinto (70' Oier), Montoya, Fontàs (57' Sergi Gómez), Bartra, Planas (83' Grimaldo), Dos Santos (83' Ilie), Espinosa (78' Lobato),
S. Roberto (71' Patric), Deulofeu, Villa (70' Román) en Afellay (83' Dongou)