Nieuws April 2009

Barça-Sevilla 4-0

Twee minuten had FC Barcelona woensdagavond nodig om tegenstander Sevilla op een achterstand te zetten. Een grandioos doelpunt van Iniesta was het begin van een zoveelste galavoorstelling in Camp Nou dit seizoen. Sevilla, de nummer drie van de Primera División, maakte geen moment de indruk deze positie te verdienen. De witte brigade van coach Jiminez diende als sparringspartner in een soort van trainingspartij. Met een 4-0 nederlaag kwamen de Andalusiërs er nog genadeloos af. De overwinning leverde de blaugranas opnieuw drie punten op waardoor het gat met Madrid weer naar zes punten opliep.

Guardiola nam voor de wedstrijd geen risico met Lionel Messi. De Argentijn, die begin van de week met maagklachten rondliep, kreeg rust en mocht op de bank plaatsnemen, alwaar ook Carles Puyol zat. De aanvoerder viel ook de beurt van het rotatiesysteem en gaf zijn aanvoerdersband af aan Xavi Hernandez.

Het gelijk van Guardiola werd al na twee minuten bewezen. Andrés Iniesta mocht na een onderschepping op het middenveld over de middenas opstomen om vervolgens vanaf een meter of 25 de invallerdoelman Varas te verrassen met een prachtig boogschot dat over de doelman in de bovenhoek verdween.

Camp Nou vierde het vroege doelpunt alsof een dreun was uitgedeeld aan Real Madrid. De hoofdstedelijke hadden door hun overwinning op Getafe de druk voor de wedstrijd bij de blaugranas gelegd. Maar de blaugranas laten wekelijks zien daar geen enkele boodschap aan te hebben en blijven ongestoord hun favoriete combinatiespelletje spelen. Na een kwartier was daar het mooiste voorbeeld van te genieten. ‘Don Andres’ Iniesta dribbelde de zestien in, maakte een één-twee met Xavi en legde de bal op een presenteerblaadje voor Eto’o die weer een doelpunt aan zijn indrukwekkende totaal kon toevoegen.

Sevilla had tussen de twee Barça doelpunten een goede kans gehad om Valdés voor het eerst in zes wedstrijden te kloppen, maar Naval miste. Het zou één van de laatste keren van de avond zijn dat de Andalusiërs in de buurt van Valdés zouden komen. De avond leverde namelijk een lange monoloog van balbezit van de blaugranas op.

Ook na rust speelde Barcelona verzorgd voetbal. Met mooie combinaties werd het publiek vermaakt. De 3-0 was er een uit het boekje. Via vele schijven belandde de bal uiteindelijk bij de vrijstaande Xavi, die met een mooi geplaatst schot doel trof. Alsof het nog niet alles was, viel binnen het uur ook nummer vier. Ditmaal was de sterk spelende Thierry Henry de afmaker. Met een mooie individuele actie stuurde hij zijn directe tegenstander het bos in om de bal heel secuur lang Varas in het doel te werken.

De ruime voorsprong was het sein voor Guardiola om zijn wissels toe te passen en Iniesta, Xavi en Márquez rust te gunnen voor de volgende belangrijke wedstrijd, zaterdag uit bij Valencia.

Barcelona kreeg grote kansen op veel meer doelpunten, maar Eto’o, Hleb en Keita misten de mogelijkheden. Met de 4-0 pakte Barça overwinning nummer 26, een absoluut record. Nooit eerder in een competitie met 20 teams behaalde de club van voorzitter Laporta een dergelijk aantal. In alle seizoenen dat Barça op 25 overwinningen uitkwam, werd het kampioen. Een goed vooruitzicht dus.

Ook voor Eto’o was er goed nieuws. Zijn doelpunt betekende nummer 27, een aantal dat hij nooit eerder in een seizoen heeft geproduceerd. Wie geen doelpunten maakt maar juist tegenhoudt, doelman Victor Valdés, was ook blij dat hij opnieuw zijn hok schoon wist te houden. Zijn totaal staat nu op 632 minuten zonder tegendoelpunt, terwijl het record op 824 minuten staat. Een record dat nog altijd in handen is van doelman Miguel Reina uit seizoen 1972-1973.

Klik hier om na te genieten met een mooie samenvatting van de wedstrijd of

Klik hier voor alleen beelden van de doelpunten

Opst: Valdés; Alves, Piqué, Márquez (81. Sylvinho), Abidal; Keita, Touré, Xavi (75. Bojan), Iniesta (59. Hleb); Henry, Eto’o