Nieuws December 2008

Barça – Shakhtar 2-3

In een zeer matig gevuld Camp Nou heeft FC Barcelona vanavond in een zeer matige wedstrijd de poule fase van de Champions League afgesloten met een nederlaag. Zoals verwacht trad Barça aan met zeer veel spelers die normaal niet aan de aftrap mogen beginnen van trainer Pep Guardiola. Met name de basisplaats van Víctor Vázquez was opvallend te noemen aangezien hij normaal zijn wedstrijden speelt voor Barça Atlètic, uitkomend in de Segunda Division B, het derde profniveau van Spanje.

Al snel werd duidelijk dat het starten met een 'b keus' elftal een spelbeeld oplevert van een elftal dat in ieder geval gretig is. Uiteraard wordt er wel aan niveau ingeleverd en dat resulteert dan vooral in het missen van kansen. Hoewel de kansen niet zeer groot waren, kreeg Barça toch de nodige mogelijkheden om de score te openen. Pedro liet een paar fraaie individuele acties zien, Hleb was dichtbij de 1-0 met een mooi schot en Bojan miste net wat geluk in de afwerking omdat er nog net een been van een Shakhtar verdediger tussen zat.

Zoals zo vaak krijgt de ploeg die de kansen mist de deksel op de neus. Een uitermate defensief Shakhtar scoorde uit de eerste goed geplaatste counter. Een goede actie op links werd koelbloedig afgerond door Gladkiy. Zo keken de blaugranas na een half uur spelen tegen een achterstand aan. Voor rust werd er nog volop aangevallen maar tot kansen kwam Barça niet meer.

Na de rust was er hetzelfde spelbeeld. Barça viel aan, kreeg hiertoe ook volop gelegenheid, en Shakthar loerde op de counter. Hiervoor kwam ook nog de beloning toen opnieuw Gladkiy bij de tweede paal een voorzet fraai inkopte. Hoewel gezegd moet worden dat keeper Jorquera er zeker niet goed uit zag. FC Barcelona leek hiermee verslagen maar kwam uit het niets terug. Een fraaie combinatie tussen Hleb en Keita kwam voor de voeten van Sylvinho, die niet nadacht en direct fraai uithaalde, 1-2. Het wachten was op de gelijkmaker maar Shakthar sloeg opnieuw toe uit een counter. Een fraaie actie over links werd opnieuw bij de tweede paal binnengegleden door Fernandinho. De wedstrijd leek hiermee direct beslist maar opnieuw lukte het Barça om de aansluiting te vinden. Een fraaie lob-pass van de ingevallen Gudjohnsen werd binnengetikt door Busquets. In blessuretijd kwam Bojan nog een teenlengte te kort om de verdiende gelijkmaker binnen te tikken. En zo liep FC Barcelona dan toch uiteindelijk weer eens tegen een nederlaag aan.

Opstellingen:

FC Barcelona : Jorquera, Víctor Sánchez, Piqué, Cáceres, Sylvinho, Víctor Vázquez, Busquets, Keita, Hleb, Bojan, Pedro (Gudjohnsen 75 min.)

Shakhtar: Pyatov, Srna, Kucher, Chygrynskiy, Rat, Hubschman, Jadson, Gai, Willian, Fernandinho, Gladkiy