Nieuws November 2015

Barça-Sociedad 4-0

Na de twee voetballessen op het hoogste niveau tegen Real Madrid en AS Roma, keerde de aandacht van FC Barcelona zaterdagnamiddag terug naar de Primera División. In Camp Nou, gevuld met vele Catalaanse families, kwam Real Sociedad op bezoek. Voor hun coach Eusebio Sacristán was het een thuiskomen als voormalige speler én assistent-coach van Barça.

Zoals altijd wilde Sociedad niets van bussen parkeren weten, waardoor het meteen in de eerste helft een open, aantrekkelijke wedstrijd was om te aanschouwen. Aanvankelijk zetten de bezoekers hoog druk en leek Barça zoekende naar houvast, maar zodra de blaugranas die grepen, lieten ze niet meer los. De Tridente eiste opnieuw de hoofdrol op en Messi’s rentree in eigen huis werd met open armen verwelkomd. In minuut 22 werd de open gescoord, toen Dani Alves landmaatje Neymar vond en Neymar won de race met Elustondo om de bal, nam die in één keer op de voet en torpedeerde de bal in de rechterbovenhoek.
Twintig minuten later, waarin Sociedad nog altijd open bleef voetballen maar niets kon uitrichten, kwam de dreiging opnieuw van Alves. Na een run lobde hij de bal richting de verre paal en Luis Suárez was degene die na vliegensvlug inschatten de bal in één keer de bal tegen de touwen werkte voor de 2-0.

Na rust ging Barça verder met snelle combinaties, messcherpe passes en prachtige passeerbewegingen. Camp Nou was meermaals in extase en dat moest met een volgend doelpunt beloond worden. Verdediger Jérémy Mathieu kwam binnen tien minuten na rust over de linkerflank gerend, gaf voor en Neymar was het dichtste bij om de bal zonder problemen binnen te lopen: 3-0. Het betekent goal nummer veertien voor Neymar, die daarmee nog altijd de Spaanse topscorerslijst aanvoert.
De eindstand haalde het tempo uit de wedstrijd aan Catalaanse kans en de blaugranas lieten steeds meer steekjes vallen. De bezoekers zagen dan ook hun kans schoon om de druk weer op te voeren en kwam steeds dichter bij het doel van Claudio Bravo. De Chileen moest in de slotfase nog in actie komen om een poging van Bruma van dichtbij te stoppen en daarmee de nul te behouden.
Leo Messi leek ondertussen voorbestemd om niet op het scoreformulier terecht te komen. Meerdere keren dook hij voor keeper Rulli op, maar had óf het vizier niet op scherp, óf werd op andere manieren een doelpunt ontzegd. Vooral in een van de laatste wedstrijdminuten echode Camp Nou, wachtend en wachtend op een treffer van de Argentijn, teleurstelling toen de lat een prachtige doelpoging van Messi dwarszat.
Met de extra tijd onderweg leek de wedstrijd gespeeld en toen was daar, toch nog op de valreep, Leo Messi. Maatje Neymar vond hem enkele stappen verwijderd van de doellijn en de toeschouwers kregen wat ze wilden: 4-0, en wel van Messi!

De overwinning betekent dat Barça een voorsprong van vier punten op de nummer twee, Altético Madrid, behoudt. Het gat met Real Madrid, dat zondag nog in actie komt, bedraagt nu negen punten.

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves (62’ Adriano), Piqué, Mascherano (69’ Bartra), Mathieu (66’ Alba), Rakitić, Busquets, Iniesta, Messi, Suárez en Neymar.

Opstelling Real Sociedad: Rulli, Elustondo, Mikel, Inigo, Yuri, Granero, Pardo, Vela (81’ Bruma), Prieto, Canales (58’ Oyarzabal) en Agirretxe (73’ Héctor).

Gerelateerd nieuws