Nieuws September 2012

Barça - Spartak Moskou 3-2

Na een heet avondje in Camp Nou heeft Barça een 3-2 overwinning weten te behalen. De Russen waren vooral naar Barcelona gekomen om stevig te verdedigen en te gokken op de counter. Lange tijd leek die tactiek te werken, want de winnende treffer scoorde Messi pas in de 80e minuut.

De wedstrijd begon met een grote tegenvaller voor Tito Vilanova. Na tien minuten moest Gerard Piqué zich met een blessure laten vervangen voor Alex Song. De ernst van de blessure is nog niet bekend, donderdag volgen medische tests om dat te bepalen. Hopelijk heeft de coach de centrale verdediger beschikbaar voor
el Clásico, want daarbij moet Vilanova al Carles Puyol missen.

Voor de rust speelde de wedstrijd zich volledig af op de helft van de Russen. Cristian Tello opende de score in de 14e minuut met een hard schot van afstand. Xavi zag de vleugelaanvaller vrij staan en na een mooie schijnbeweging haalde Tello de trekker over. Waar Barça de kansen aan elkaar reeg, maar die steeds net naast het doel zag gaan, hadden de Russen aan één kans en de hulp van Alves genoeg om na een half uur op gelijke hoogte te komen. Bij een counteraanval kwam de bal voor het doel van Valdés en Alves passeerde zijn keeper.
Met de 1-1 stand gingen de twee ploegen de rust in.

Coach Unai Emery stuurde na de rust zijn mannen aanvallender het veld in. De Russen waren veel moediger en dat leverde na een uur de voorsprong op. Adriano was Romulo volledig kwijt en Valdés kon de treffer niet voorkomen. Vilanova greep hierna in door Alves te vervangen voor Alexis. In de 72e minuut bracht, wie anders dan Messi Barça weer langszij. Tello passeerde vlak voor de achterlijn de verdediging en legde de bal in de voeten van de Argentijn; 2-2. Na het vieren van de gelijkmaker maakte Tello onder luid applaus plaats voor David Villa. El Guaje stond aan de basis van de winnende treffer. Villa zag Pedro vrij staan aan de rechterzijde en de aanvaller zette op vergelijkbare wijze als Tello eerder op de avond de bal voor. Die ging echter voor het doel langs, maar Alexis pikte de bal op en wist Messi te vinden. Een verlossende zucht volgde in Camp Nou en in de woonkamers van de Barça-fans. De Russen gaven echter niet op en bleven strijden voor de gelijkmaker. Zelfs in de laatste minuut van de verlenging kregen de bezoekers nog een corner. Die had gelukkig geen invloed op de uitslag en de 3-2 overwinning was een feit. Door het 0-0 gelijkspel bij Celtic-Benfica staat Barça op de eerste plaats in groep G.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves (64’ Alexis), Piqué (10’ Song), Adriano, Mascherano, Busquets, Fàbregas, Xavi, Tello (74’ Villa), Messi en Pedro