Nieuws Mei 2010

Barça – Tenerife 4-1

FC Barcelona is dinsdagavond weer een stap dichter bij de prolongatie van de landstitel gekomen. In een kletsnat en half gevuld Camp Nou wisten de blaugranas met 4-1 te winnen van degradatie kandidaat Tenerife. Makkelijk ging het zeker niet, maar de drie punten leveren minimaal voor een dag weer een marge van vier op met titelconcurrent Madrid. Extra glans op de overwinning was het behalen van het record aantal punten ooit behaald in de Primera División. Met nog twee wedstrijden voor de boeg - Uit bij Sevilla en thuis tegen Valladolid - staat de teller op 93.

Barça zette Tenerife gelijk onder druk en de ploeg van Guardiola kreeg een paar kleine kansjes. Daar stond tegenover dat ook Tenerife een kans kreeg via Alfaro, maar hij schoot hoog over. Bij de volgende kans voor Barça was het wel raak. Dani Alves gaf vanaf de rechterkant een goede voorzet richting de tweede paal. Ibrahimovic leek op het doel te koppen, maar de bal sprong richting Messi, die van dichtbij knap kon intikken.

Barça bleef na de 1-0 druk zetten op zoek naar een beslissende 2-0 voorsprong, maar Messi schoot net naast en Ibrahimovic had weinig geluk in de afronding. Het spel van Barça werd ontregeld door overtredingen van Tenerife, dat knokkend tegen degradatie zelf ook de aanval probeerde te zoeken. Vlak voor rust leverde een misverstand tussen Puyol en Touré een niet te missen kans voor de eilandbewoners op. Román reageerde heel alert en kon de bal langs Valdés schuiven, waardoor er een verassende ruststand van 1-1 op het scorebord belandde.

Na de thee kwam Pedro in het veld voor de aangeslagen Piqué. Voor rust al had de verzorger van Barça Piqué al een aantal keren opgezocht om hem te behandelen. Met de extra aanvaller Pedro ging Barça nadrukkelijk op zoek naar een nieuwe voorsprong. Er vielen een aantal kleine kansen te noteren voor Keita en Bojan. Op het moment dat de socios op de tribune wat onrustig op de stoeltjes begonnen te schuiven, kwam de bevrijdende goal van Bojan. Alves gaf de kleine spits uit Linyola een goede steekpass waarna Bojan knap kon binnenschuiven.

Na de 2-1 bleef Barça de druk op het doel van Tenerife houden. Pedro kreeg nog een grote kans via een snelle counter, maar oog in oog met de keeper Aragoneses schoot hij net naast. De volgende kans voor Pedro was wel raak. De opkomende Messi gaf hem een prachtige steekpass, waarna de man uit Tenerife de bal onder de uitkomende keeper doorschoof. De 3-1 moest voor de nodige rust in de gelederen moeten zorgen, mits Tenerife zich niet gewonnen wilde geven. Enkele minuten na de 3-1 maakte Nino voor Tenerife de 3-2, maar de assistent scheidsrechter had zijn vlag omhoog gestoken voor buitenspel. Dit tot opluchting van de spelers van FC Barcelona.

De afgekeurde goal gold als waarschuwing. Barça besloot meer op balbezit te spelen. Busquets was al voor Ibrahimovic in het veld gekomen en ook Henry verving Bojan. Tenerife kwam er niet aan te pas. De in de regen gesmorde wedstrijd kreeg in de extra tijd nog een toetje. Vanaf de rechterkant gaf Alves een prachtige pass op Messi die de bal goed wist te controleren en af te ronden. Zijn tweede van de avond betekende nummer 31 in de Liga.

Opstellingen
FC Barcelona: Valdés; Alves; Piqué (45. Pedro); Puyol; Maxwell; Touré; Xavi; Keita; Messi; Ibrahimovic (65. Busquets); Bojan (80. Bojan)

Tenerife: Aragoneses; Culebras; Luna; Sicilia; Héctor; Alonso; Martínez; Román (72. Román); Hens; Alfaro (84. Ángel); Kome (61. Nino)