Nieuws Februari 2014

Barça-Valencia 2-3

In een enerverende wedstrijd is Barcelona in het eigen Camp Nou tegen een nederlaag aangelopen. Valencia was de tegenstander, en mocht zich na de 2-3 overwinning erg gelukkig prijzen. De laatste keer dat Barcelona een competitiewedstrijd verloor op eigen veld, dateert van 21 april 2012 tegen Real Madrid (1-2).

Barcelona begon in een vrij sterke opstelling aan deze wedstrijd, met Iniesta als enige grote naam op de bank. Barcelona schoot uit de startblokken, door al na 7 minuten de score te openen via Alexis Sanchéz, die met een vreemde curve zijn dertiende treffer van dit seizoen scoorde. Barcelona hield het overwicht, maar vlak voor rust kwam Valencia onterecht langszij. In de 44ste minuut scoorde Parejo de gelijkmaker, na een goede actie van Feghouli. Met deze ruststand deed Barcelona zichzelf tekort.

In de tweede helft begon Barcelona de grip op de wedstrijd te verliezen, en Valencia werd sterker en sterker. Al 3 minuten na rust sloegen de mannen uit de sinaasappelsap toe, nadat nota bene Pablo Piatti (163 cm) de 1-2 binnenkopte. Lang kon Valencia echter niet genieten van de voorsprong, want na een overduidelijke handsbal van Ricardo Costa schoot Messi een strafschop snoeihard tegen de touwen. Zijn negende competitietreffer leek het startsein voor de ommekeer, maar niets was minder waar. De concentratie verdween volledig en na een uur spelen scoorde Alcácer, opnieuw op aangeven van de uitblinkende Feghouli de 2-3. Deze klap kwam Barcelona niet meer te boven, ondanks dat ze nog dichtbij waren via een schot van Messi. Jordi Alba kreeg de rode prent nadat hij met een gele kaart op zak een beuk uitdeelde aan Feghouli.

Door deze nederlaag kan FC Barcelona haar koppositie kwijtraken, nadat ze deze 59 speeldagen achter elkaar hadden vastgehouden. Atletico Madrid is de nieuwe koploper van Spanje, indien ze morgen winnen van het taaie Sociedad. De schade kan nog erger worden als aartsrivaal Real Madrid wint in Bilbao, tegen Athletic Bilbao. Dan staat de ploeg van Tata Martino ineens derde. De volgende competitiewedstrijd is op bezoek bij Sevila.

Opstelling Barcelona:  Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Busquets, Xavi (65’ Iniesta), Cesc (77’ Tello), Messi, Pedro, Alexis.