Nieuws Maart 2013

Barça - Vallecano 3-1

Na de spraakmakende overwinning op AC Milan in de strijd om een plek in de kwartfinales van de Champions League mocht FC Barcelona zich zondag opmaken voor de Spaanse competitie. In eigen Camp Nou ontvingen de blaugranas Rayo Vallecano en was het moment daar voor niet alleen de culés maar ook de toekijkende critici om te zien of de ‘remontada’ van dinsdag een definitieve ommekeer had ingezet, of een tijdelijke opvlieging betrof.

Barça moest het stellen zonder Carles Puyol, die dezelfde week een knieoperatie had ondergaan, en zonder de eerder fit verklaarde Xavi Hernández, die nog kwakkelt met een hamstringblessure. Ook het vertrouwde gestalte van Víctor Valdés ontbrak wegens de schorsing die hij nog moet uitzitten na zijn rode kaart tegen Real Madrid, waardoor José Pinto zijn opwachting mocht maken.De wedstrijd ging rommelig van start. Rayo was naar Barcelona gekomen met de intentie zonder angst de wedstrijd in te gaan en zo lang mogelijk balbezit te houden. Dat lukte ze zo nu en dan aardig, maar Barça zat er vaker tussen. De ploeg van interim-coach Jordi Roura sprankelde niet, maar speelde efficiënt tegen de aanvallende bezoekers.
Met zeven minuten op de klok kreeg Barça een vrije trap toegekend na een overtreding op Leo Messi en de Argentijn nam zelf de bal op de voet. Zijn trap boog over de muur zó op de lat; daar kwam Rayo goed weg! Er kwamen wat kansjes voorbij aan beide kanten, waaronder een poging van Adriano op aangeven van Iniesta; de Braziliaan raakte daarbij echter geblesseerd en kon na aanvankelijk doorspelen de wedstrijd niet voortzetten. Zijn uitvallen dwong Roura tot vroeg wisselen en Adriano werd vervangen door zijn landgenoot Alves.

De wedstrijd leek verder voort te kabbelen, maar opeens was daar Leo Messi die de bal prachtig meenam, beheerst om zich heen keek en afspeelde op David Villa, die hard maar gericht afrondde: 1-0. Net als tegen Milan was zijn vreugde haast voelbaar. En hiermee was het nog niet afgelopen, want de twee vonden elkaar vlak voor rust opnieuw: ditmaal gaf Villa aan op Messi, die even keek waar de keeper stond en perfect inschoot. Daarmee was de ruststand bepaald en ging Barça ontspannen de kleedkamer in.

Bij terugkomst op het veld leek Barça meteen de lijn van de eerste helft voort te zetten, toen Dani Alves dicht bij een derde treffer voor de blaugranas was, maar de paal raakte. Rayo legde zich niet zomaar bij een nederlaag neer en parkeerde geen bussen voor het doel; de bezoekers zetten goed druk om zo snel mogelijk het balbezit van Barça te onderbreken. Vooral Piti was gevaarlijk met zijn afstandsschoten, al zette hij Pinto niet echt aan het werk. Aan de andere kant belegerde Barça het doel van de bezoekende ploeg en loste Alexis zelfs een schot binnen de palen, maar mede dankzij de Rayo-keeper bleef de schade beperkt. Het was Leo Messi die deze minder enerverende fase in de wedstrijd rigoureus onderbrak met wederom een geweldige treffer! Een prachtpass van Alba bereikte David Villa, die opnieuw aflegde op Messi en nadat de Argentijn zijn verdediger gedold had, legde hij hem op prachtige wijze in het net. Leo Messi en zijn gouden voet, het was genieten.

Rayo kwam terug met lomper voetbal, waarbij meerdere blaugranas het gras van dichterbij konden bekijken, maar de bezoekers wisten geen kansen te creëren. Toch gaven ze niet op en met zo’n dertig minuten nog te spelen werd ex-Espanyol speler Tamudo gebracht. Door Camp Nou werd hij uitgefloten, maar hij bleek een gouden wissel, want als antwoord deed hij voor Rayo iets terug door de 3-1 te scoren terwijl hij koud een minuut in het veld stond. Even later bewezen Villa en Messi opnieuw een topduo te zijn, want de twee vonden elkaar weer in prima combinatiespel dat jammerlijk genoeg niet beloond werd met een doelpunt.
Met minder dan vijftien minuten te spelen zette Rayo weer aan en was het wederom Tamudo die dicht bij een treffer voor de bezoekers was. Ook Piti leverde nog een hard en zwabberend schot op doel dat Pinto nog wat problemen opleverde, maar hij redde prima. De slotfase was dan ook voor Rayo, dat ondanks de achterstand bleef voetballen. Barça werd wat slordiger en wist een paar kleine kansjes niet te benutten.

De wedstrijd eindigde dan ook in 3-1. Leo Messi speelde het klaar om opnieuw tweemaal het net te vinden en is daarmee in een reeks van achttien competitiewedstrijden tot scoren gekomen. De overwinning betekent eveneens dat Barça weer dertien punten losstaat van Real Madrid.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Adriano (23’ Dani Alves), Piqué, Mascherano, Jordi Alba, Fàbregas (82’ Song), Busquets, Iniesta (64’ Thiago), Alexis, Messi en Villa.

Opstelling Rayo Vallecano: Rubén, Tito, Gálvez, Figueras, Arbilla, Adrián (62’ Lass Bangoura), Trashorras, José Carlos, Chori Domínguez (84’ Isaac), Piti en Delibasic (70’ Tamudo).