Nieuws November 2010

Barça vernedert Madrid

Zelden is de opvatting van het gewenste combinatievoetbal van FC Barcelona zo tot in de perfectie uitgevoerd. Maandagavond beleefde Camp Nou een wedstrijd om nooit te vergeten. Een orkaan van blaugrana verwees aartsrivaal Madrid terug op de plek waar het hoort, achter Barça. Met oogstrelende pasjes, poortjes en één-tweetjes werd Real van het kastje naar de muur gestuurd. Het verschil in uitvoering van twee strijdwijzen was ontluisterend.

Sinds Guardiola als coach aan de macht is bij Barcelona heeft hij vijfmaal van Real gewonnen. Een ongekend resultaat, zeker als het doelsaldo daar bij wordt genomen; 16-2

De vijfde overwinning moest dan ook wel in een 5-0 eindigen. Een ‘manito’ op zijn Spaans, een handje. De socios in extase achterlatend reageerde Pep op de oorwassing van Madrid zoals een ieder had kunnen verwachten, rustig en doordacht: “Het resultaat is mooi, maar “boven alles blijf ik bij de uitvoering, de manier waarop we de overwinning behaald. We kunnen nu wel gaan zeggen dat we veel beter zijn dan Madrid, maar dat is niet waar. Het mooie is dat we een speelstijl, die Barcelona sinds de tijd van Cruijff zo eigen is geworden, nog altijd tot in de perfectie kunnen uitvoeren. En dat tegen een team wat historisch gezien de meeste Champions League heeft gewonnen. Het geeft eens te meer aan dat we trots kunnen zijn op onze opvatting over voetbal. We hadden een topdag vandaag.”

Andrés Iniesta liet meer emoties in zijn analyse horen. “Deze dag zullen we niet snel vergeten. De 5-0 uitslag (laatste keer was in 1994) staat vanaf nu gemarkeerd in de geschiedenisboeken. We waren zo gebrand op een goed resultaat. Wat er om de wedstrijd heen werd gezegd, we waren ervan overtuigd dat we zouden laten zien wie we zijn en wat we kunnen. De uitslag drukt het verschil tussen Barça en Madrid niet uit, we praten vanavond slechts over drie behaalde punten. Het is de uitvoering geweest die de mensen zal bijblijven, en daar doe je voor.”

Alves kon zich in de woorden van Iniesta vinden maar zei er duidelijk bij dat je van een 5-0 overwinning niet kan dromen, je moet er voor werken!

Met geen woord werd er gerept over de aanslagen van de Madrid spelers, die slechts met één rode kaart voor Ramos werden bestraft. Het zegt genoeg over de mentaliteit binnen de selectie van Guardiola. Er wordt alleen naar eigen prestaties gekeken, de tegenstander zal zelf zijn conclusies moeten trekken en in dit geval, de wonden moeten likken.