Nieuws December 2014

Barcelona wint en wordt groepswinnaar

FC Barcelona heeft woensdagavond opnieuw een topprestatie geleverd. De Catalanen steken de laatste weken in uitstekende vorm en bewezen dat met overwinningen op Sevilla (5-1), Apoel (4-0), Valencia (1-0) en Espanyol (5-1). Op woensdagavond stond er nog een belangrijke wedstrijd op het programma, want er moest gewonnen worden van PSG. De Franse ploeg stond voorafgaand aan de laatste speelronde een punt voor op Barcelona, en dus wist Barça wat ze moesten doen. In een enerverend duel won Barcelona met 3-1.

In het begin werd direct duidelijk hoe de verhoudingen lagen. Het duel ging op en neer in een ongelooflijk hoog tempo, en de ene aanval volgde razendsnel op de andere. Barcelona had het balbezit, en liet de bal met ouderwetse snelheden rondgaan, maar PSG counterde met vlijmscherpe aanvallen. Hierdoor werd het ook 0-1 voor de Fransen na een kwartier, toen Zlatan Ibrahimovic, voorheen actief voor Barcelona, met een droge knal de scorende opende. Barcelona wist echter snel terug te komen in de wedstrijd, want vijf minuten later was het alweer 1-1. Suárez gaf strak voor op Messi, die bij de tweede paal zijn 75ste doelpunt wist te maken in de Champions League. Hierna ging het spel weer op en neer, en was de grootste kans voor Lucas. De Braziliaan moest scoren, maar tikte de bal oog in oog met Ter Stegen naast. Barcelona wist wel raad met deze kans.

Vlak voor rust kwam Neymar gevaarlijk opstomen langs de flank, en toen hij de rand van de zestien had gevonden schoot hij de bal piekfijn in de goal. Hij krulde de bal met een mooi effect langs de kansloze Sirigu, waardoor Barcelona in een geweldige eerste helft met een voorsprong kon gaan rusten. In de tweede helft ging het tempo omlaag, en Barcelona speelde de bal veelal rond in de ploeg. Toch kreeg PSG nog een grote kans, want op de doellijn konden ze binnenschieten. Gelukkig stond daar de uitstekend spelende Bartra nog, die de bal wist weg te werken. Barcelona had het duel lang in handen, maar het slotakkoord viel pas in de 77ste minuut. Toen was het Suárez die uit een rebound van Neymar de 3-1 wist binnen te werken. Hierdoor is het voor het eerst dat de drie steraanvallers allen in dezelfde wedstrijd weten te scoren.

In het restant van de wedstrijd speelde Barça het rustig uit, waardoor ze met een mooie 3-1 zege als groepswinnaar eindigen in Groep F. Barcelona sluit de groepsfase van de Champions League af met 15 punten, en won 5 van de zes duels. Woensdag zagen we weer een uitstekende Messi, die niet af te stoppen was, en een goed en snel spelend Barcelona. Wat vonden jullie van de wedstrijd? Is Barcelona de terechte groepswinnaar?

Opstelling Barcelona:
Ter Stegen, Mathieu, Piqué, Bartra (92' Adriano), Busquets, Mascherano, Iniesta (73' Xavi), Pedro (68' Rakitic), Messi, Neymar, Suárez.