Nieuws Juli 2011

Bojan: “Ik wil weer gelukkig zijn met voetballen”

De aanvaller, die definitief naar AS Roma vertrekt, gaf een afscheidspersconferentie, waarin hij duidelijk maakte dat hij naar zijn nieuwe club vertrekt op zoek naar geluk: “Ik ben twintig jaar en ik wil doorgaan met laten zien wat ik hier niet heb kunnen laten zien.”

Er waren genoeg emoties van de partij op het Ciutat Esportiva tijdens de afscheidsspeech van Bojan Krkić. Bojan: “Ik wil weer gelukkig zijn met voetballen. Mijn droom was om bij Barça mijn kunnen te laten zien, maar ik ben blij dat een andere club me die kans heeft gegeven.”

Wat betreft zijn nieuwe contract is Bojan blij met de clausule die erin is opgenomen dat Barça hem terug kan kopen in twee jaar. Bojan: “Ik verlaat een geweldige club voor een andere en beide partijen zijn ermee gemoeid. Daarom ben ik er blij mee.”

Met tranen in zijn ogen zei de jonge aanvaller: “Dit is het meest bitterzoete moment in mijn jaren bij de club.” Hij was Puyol en Xavi dankbaar dat ze er bij waren in het Sant Joan Despí (samen met directeur Jordi Mestre en sportdirecteur Andoni Zubizarreta). Bojan: “Ik ben hier twaalf jaar geweest, waarvan elf op topniveau. Met name afgelopen jaar is er weinig vertrouwen in mij geweest. Ik kreeg niet veel continuïteit, en dat doet wel pijn, maar ik ben me ook goed bewust van alles en zie het als een privilege dat ik onderdeel ben geweest van zo’n topteam. Het waren vier geweldige jaren en ik zal de positieve aspecten met me meenemen.”

Wat zijn de meest waardevolle momenten voor Bojan? “Samenwonen met collega’s, de bekerfinale, mijn debuut voor Barça, mijn debuut in Camp Nou en mijn eerste goal.” Zijn minder fijne herinneringen zijn onder andere de “vele keren dat men niet eerlijk tegen mij is geweest en dat is een van de redenen waarom ik besloten heb weg te gaan. Een van de druppels was niet te mogen spelen in de finale in Wembley.” Maar Bojan benadrukte dat hij geen controversie met Guardiola wil: “Ik wil niets kwaads over hem zeggen. Als Barça-speler zie ik hem als de beste coach die er is. Maar persoonlijk zijn er dingen waar ik het niet mee eens ben.”

Bojan had ook nog wat woorden voor de fans: “Ik wil iedereen bedanken die me de afgelopen jaren hier zo goed behandeld hebben, alle jeugdspelers en alle spelers van het eerste team, en de fans… zonder hen had ik nooit kunnen doorgaan.” Tot slot: “Ik zal altijd Barça supporten. Ik vind het jammer de club te verlaten, maar ik ben heel gelukkig dat ik naar Roma ga. Ze hebben me de laatste tijd veel laten zien en ik hoop ze veel plezier te kunnen brengen. Lang leven Barça, en lang leve Roma!”