Nieuws Oktober 2023

Bonmati en dames de beste!

De beste damesspeelster ter wereld is nog steeds een blaugrana! Aitana Bonmatí is de Ballon d’Or-winnares van 2023, een prijs die de middenveldster tot de absolute top van de voetbalwereld plaatst. De blaugrana ontving de prijs op het gala dat plaatsvond in het Teatre del Châtelet de Paris en waar de Barçadames ook werden beloond als het beste team van het jaar.

Aitana Bonmati

Ze ontving de trofee uit handen van een andere wereldtopper, tennisster Novak Djokovic, en bedankte vervolgens alle clubs waarvoor ze heeft gespeeld, met een speciale vermelding voor "Barça, mijn levenslange club ... Wij zijn een wereldwijde maatstaf." En ze beëindigde haar toespraak met een krachtige boodschap: "Als rolmodellen hebben we een verantwoordelijkheid op en buiten het veld. We moeten meer zijn dan atleten en het goede voorbeeld blijven geven en samen vechten voor een betere, vreedzame en gelijke wereld."

Vier van Barça in top tien

Aitana werd in de top tien vergezeld door haar teamgenoten Salma Paralluelo, die als derde eindigde bij de verkiezing, Fridolina Rolfö (vierde) en Patri Guijarro (achtste), wat laat zien tot wat voor een geweldig team ze behoort, en de terechte winnaar van het Damesteam van het Jaar vanavond. "Zonder de rest van het team zou ik hier niet zijn", zei ze. “Bedankt aan Barça voor het vertrouwen in ons terwijl niemand anders dat deed. Maar als kind had ik nooit in mijn stoutste dromen geloofd dat ik voor een vol Camp Nou zou spelen!"

En als klap op de vuurpijl won voormalig Barça-man Leo Messi, winnaar van het WK met Argentinië, voor de achtste keer de Ballon d'Or wat een duizelingwekkend record is.

Een jaar om nooit te vergeten

Bonmatí, geboren in Sant Pere de Ribes, niet ver van Barcelona, sluit een historisch jaar in stijl af, een jaar waarin ze zich heeft gevestigd als een van de topnamen in het damesvoetbal. De statistieken zijn indrukwekkend genoeg, 18 doelpunten en 21 assists spreken voor zich en de middenveldster heeft een aantal belangrijke onderscheidingen gewonnen, zowel op individueel als collectief niveau.

Succes voor club en land

Met FC Barcelona claimde Bonmatí opnieuw de landstitel en een tweede Champions League-titel, terwijl zij ook werd uitgeroepen tot speelster van het toernooi. Alsof dat nog niet genoeg was, maakte de Catalaanse voetbalster ook deel uit van de Spaanse nationale ploeg die in 2023 het WK won, waarbij Bonmatí opnieuw werd uitgeroepen tot speelster van het toernooi.

'Ik neem het stokje over van Alexia'

Dus na zoveel memorabele optredens werden de voorspellingen dat Bonmatí de erfgename van Alexia Putellas werd, terwijl haar mede-blaugrana de prijs de afgelopen twee seizoenen had gewonnen. Voor het derde opeenvolgende seizoen is de beste speelster ter wereld een Barça-speelster!

Barça-Femeni beste team 2023

Het eerste damesteam van Barça is erkend als het beste damesteam van 2023. Tijdens het Ballon d'Or-gala in Parijs ontvingen de speelsters van Barça de onderscheiding na een uitzonderlijk seizoen in 2022/23 waarin ze maar liefst drie trofeeën wonnen , waaronder een tweede Champions League-kroon.

Voorzitter Joan Laporta, coach Jonatan Giráldez en een van de teamcaptains, Patri Guijarro, namen de prijs in ontvangst. "In naam van FC Barcelona zijn we erg trots om deze verdiende onderscheiding in ontvangst te nemen. Ik wil alle mensen bedanken die in de geschiedenis van Barça zo hard hebben gewerkt om ons hier te krijgen", aldus de president.

Competitiesucces

Het team van Jonatan Giráldez begon het jaar met het vestigen van een ongekend record van 62 opeenvolgende overwinningen in de competitie, een reeks die begon op 6 juni 2021 met een 3-2 overwinning op Madrid CFF en die op 10 mei 2023 eindigde met een 1-1 in Sevilla.

In 2023 boekte het team 18 overwinningen, een gelijkspel en slechts één nederlaag in 20 competitieduels, waarbij het 75 doelpunten scoorde tegen een gemiddelde van bijna vier per wedstrijd. Verdedigend was Barça ook in 2023 uitstekend. Ze kregen slechts zes doelpunten tegen.

Europa

In de Europese competitie heeft Barça vier overwinningen behaald in vijf wedstrijden. Roma, Chelsea en Wolfsburg werden verslagen met twaalf gescoorde doelpunten en slechts vier tegendoelpunten, waarmee de club voor de tweede keer in de clubgeschiedenis de Champions League won. De finale zal lang in het geheugen blijven hangen, waarbij de blaugranes terugkwamen van een 2-0 achterstand in de finale en de trofee pakten met een 3-2 overwinning.

Records die een erfenis achterlaten

Het beste team ter wereld zijn, brengt succes en prestaties met zich mee. Naast de serie van 62 overwinningen in de competitie heeft Barça dit jaar nog twee records gevestigd die moeilijk te verslaan zullen zijn.

De tegenstanders van Barça staan voor een vrijwel onmogelijke taak als ze in het Estadi Johan Cruyff komen spelen. Barça won thuis 78 wedstrijden op rij in alle competities, scoorde 392 doelpunten en kreeg er slechts 31 tegen. Aan de reeks kwam een einde toen Chelsea een 1-1 gelijkspel eruit sleepte in de Champions League in het stadion van Barcelona.

Een ander record dat moeilijk te verslaan zal zijn, is de serie van 64 ongeslagen wedstrijden in de competitie. De reeks begon, zoals we al zeiden, tegen Madrid CFF, en eindigde toen tegen hetzelfde team waar Kundanaji met twee doelpunten uiteindelijk de ploeg van Barça versloeg ter voorbereiding op de Champions League-finale.

Foto: www.fcbarcelona.com