Nieuws September 2015

Bravo: “Kan niet wachten”

Claudio Bravo hoopt binnenkort weer onder de lat te staan voor FC Barcelona, vertelde de keeper tijdens een promotioneel evenement van de club aan de aanwezige pers. De Chileen revalideert nog altijd sinds de wedstrijd tegen Málaga van zijn kuitblessure. “In mijn carrière heb ik nog geen ernstige blessure gehad die me in de weg heeft gestaan en ik hoop dat dit zo blijft. Het belangrijkste is om nu rustig te blijven en me te concentreren om weer helemaal te herstellen. Als keeper voor Barça is het belangrijk om topfit te zijn. Ik voel me goed en kijk er naar uit om weer samen met het team te trainen”, aldus Bravo.

Uiteraard kwam de blessure van zijn teamgenoot Rafinha ter sprake. “Ondanks dat ik nooit zo’n ernstige blessure heb gehad, kan ik me voorstellen hoe hij zich voelt. Blessures zijn de zwartste periode voor een voetballer.”

Over het doelpunt van Florenzi, woensdag in de Champions League wedstrijd tegen AS Roma, vertelde Bravo: “Het was een geweldig doelpunt. Keepers van Barça spelen iets anders dan andere keepers. We spelen verder van de doellijn, maar daardoor heb je iets meer risico op dit soort doelpunten. Málaga scoorde een vrijwel gelijksoortig doelpunt me mij in het doel.”
“Alle keepers weten dat je om moet kunnen gaan met kritiek. Het is een onderdeel waar we al vanaf de jeugdwedstrijden aan gewend zijn geraakt. Kritiek is er altijd. We hebben een dikke huid en dat is ook nodig, vooral bij een club als Barça.”

Over zijn legendarisch voorganger Víctor Valdés: “Het is heel moeilijk om Valdés op te volgen. Toen ik nog onder de lat stond bij Real Sociedad was het nooit eenvoudig om tegen Barça te spelen. En nu sta ik hier in dit speciale doel en dat is een grote uitdaging. We moeten Víctor niet vergeten, hij heeft een bijzondere carrière gehad hier en Barça heeft met hem als keeper alles gewonnen. Een keeper als Valdés verdiend het om nooit te vergeten.”

Claudio Bravo sprak ook nog over de aardbeving die donderdag zijn thuisland Chili heeft getroffen: “Het vreselijke nieuws zag ik vlak nadat ik was opgestaan. Ik heb diverse berichten ontvangen van familie en vrienden; ze hebben het erg moeilijk. Het is niet de eerste keer dat het hen overkomen is. Chili heeft in de geschiedenis al vele aardbevingen doorstaan; het is een land met een hoog risico op aardbevingen. Het is vreselijk dat het gebeurd, maar we kunnen de natuur niet bedwingen. Chilenen zijn het gewend om met deze zware omstandigheden om te gaan en nu moeten mijn landgenoten weer hun veerkracht tonen.”