Nieuws Maart 2015

Busquets fit voor El Clásico

Barcelona leek het in de Clásico van zondagavond te moeten gaan stellen zonder Sergio Busquets, aangezien de controlerende middenvelder enkele weken terug een ogenschijnlijk zware enkelblessure opliep. De wedstrijd tegen Manchester City van woensdag ging nog aan de Spanjaard voorbij, maar hij keert toch sneller dan verwacht terug. De middenvelder trainde de afgelopen dagen al mee met de eerste selectie en is nu volledig fit verklaard door de medische staf. Als gevolg hiervan is hij ook opgenomen in de wedstrijdselectie.

Er zijn echter ook enkele spelers die buiten de boot zijn gevallen voor El Clásico. Jordi Masip, de derde doelman, hoeft zich niet te melden op het veld van Camp Nou en ook Montoya, Sergi Roberto en Douglas zijn buiten de selectie gelaten. Met een volledig fitte selectie, op Vermaelen na, zal Barcelona dus vanavond met de sterkste formatie kunnen aantreden. Thierry Henry speelde vroeger lang voor FC Barcelona, en de Franse aanvaller behaalde toen veel successen tijdens de Clásico's. Tegenwoordig is hij analist bij de BBC, en hij sprak zijn mening uit over de wedstrijd.

Henry noemt El Clásico de grootste wedstrijd die er op aarde is. ''Op clubniveau is dit in ieder geval de grootste wedstrijd die er is. Ga maar eens na hoeveel mensen thuisblijven om El Clásico te bekijken. Je kunt het hebben over de derby in Schotland, de strijd tussen Boca Juniors en River Plate of Arsenal tegen Tottenham, maar alleen voor El Clásico blijft werkelijk iedereen thuis. Dit duel is slechts vergelijkbaar met een finale op het EK of op het WK. Barça is meer dan een club, dat lijkt me duidelijk. Het is een religie, en Camp Nou is ook een erg belangrijk stadion. Als je het veld op komt lopen, dan wil je gewoon die fans een mooie avond bezorgen.