Nieuws April 2009

Busquets: "Het FIFA virus mag zaterdag geen excuus zijn"

Pep Guardiola kreeg donderdag een aantal van zijn internationals terug op het trainingsveld. De Spanjaarden Xavi, Piqué en Busquets, Fransman Henry en IJslander Gudjohnsen. De spelers die midweeks in Zuid en Midden Amerika actief waren, melden zich pas vrijdag bij de selectie. Ook Hleb, die in Kazachstan speelde, komt vrijdag terug.

Dat is kort dag, want zaterdag wacht Barcelona al een uitwedstrijd bij Real Valladolid. Het is de lastige klus voor Guardiola om zijn manschappen weer in het Barça gareel te krijgen. Eigenlijk is daar maar één dag voor. Dit seizoen is eerder gebleken dat Barça het moeilijk heeft om na een week van FIFA interlands de draad weer op te pikken. Zo werd er thuis gelijkgespeeld tegen Racing, werd er nipt gewonnen bij Bilbao en bij Betis gelijkgespeeld. Er wordt dan ook gerept over een FIFA virus, dat Barça geen goed doet.

Kersverse Spaans international Sergio Busquets denkt daar anders over. "Valladolid is een gecompliceerde tegenstander. Het is een van de weinige teams geweest die ons in Camp Nou met een aanvallende taktiek bestreden. Het liep dan wel slecht af voor ze (6-0 nederlaag), er is allom respect voor ze binnen onze spelersgroep. Het wordt moeilijk. Natuurlijk is er het gegeven dat een groot deel van onze spelersgroep net terug is of nog terug moet komen van de midweekse interlandverplichtingen, maar het mag geen excuus zijn voor komend weekend. Ook Madrid heeft er last van. Valladolid heeft zelf ook een aantal internationals. We moeten maar gewoon breken met die negatieve traditie over het FIFA virus."

Over zijn debuut in het Spaanse elftal was Busquets enthousiast. "Ik hoop dat dit de eerste van vele wedstrijden was. Een droom is uitgekomen. Ik ben pas 20 jaar. Ik heb nog vele jaren voor me. Ik ben dubbel gelukkig omdat we ook nog gewonnen hebben. Nu moet ik me echter focussen op Barça, want alleen door deze club ben ik in de gelegenheid gesteld om international te worden."

Barça speelde vorig seizoen met 1-1 gelijk bij Valladolid, dat toen een promovendus was.