Nieuws Maart 2011

Busquets: “We moeten onze rust bewaren”

Om voor de kwartfinales van de Champions League te kwalificeren moet Barça het resultaat van de eerste leg (2-1 voor Arsenal) goedmaken. Sergio Busquets die van de spelers aangewezen werd voor de pre-match persconferentie, maakte het belang duidelijk van het rustig blijven: “We moeten onszelf blijven. 90 minuten zijn erg lang. We moeten ervoor zorgen dat we niet nerveus worden.”

De Champions League keert terug naar Camp Nou na drie maanden en serveert daarbij meteen een hoofdgerecht: Barcelona versus Arsenal. De 2-1 nederlaag in de eerste leg betekent dat Barça extra hard moet werken om geloot et worden in de kwartfinales van deze Europese competitie. Sergio Busquets is er zich duidelijk bewust van dat het moeilijk gaat worden, maar weet tegelijkertijd zeker dat Barça het kan klaarspelen. Sergio: “Als we ons voetbal spelen, hebben we een goede kans om te kwalificeren. We moeten rustig blijven en geduldig zijn. We moeten winnen, maar we hoeven niet te haasten, aangezien we ook met een 1-0 overwinning de volgende ronde zullen bereiken.”
De afwezigheid van zowel Puyol als Piqué dwong Guardiola om de beste opties te bekijken die Barça te bieden heeft om het gebruikelijke duo uit de centrale verdediging te vervangen. Een van de betere opties is Sergio Busquets, die daar dit seizoen al gespeeld heeft. Sergio: “Het zijn twee belangrijke spelers die we nu missen, maar vorig jaar wonnen we zonder hen. Ik heb aangeboden om daar te spelen, aangezien ik, waar ik ook speel, me altijd goed voel, maar andere teamgenoten zijn daar ook op hun plek.”

Nu Barça twaalf van de twaalf punten in de competitie heeft behaald tussen de eerste en de tweede leg van de laatste zestien, is de moraal voor aanvang van de wedstrijd behoorlijk hoog. Sergio: “Het team is in goede vorm. We kunnen niet wachten tot de wedstrijd begint. Het is het meest belangrijke duel van het seizoen, maar hopelijk volgen er meer. We moeten gebruik maken van het voordeel dat we hebben, namelijk dat we nu thuis spelen. Ik ben ervan overtuigd dat de fans ons zullen helpen naar de volgende ronde te gaan.”
Met het oog op Arsenal waarschuwde Busquets dat het team van Wenger een enorm gevaar met zich meebrengt naar de wedstrijd. Sergio: “Het is een team dat veel jonge spelers heeft met veel kwaliteiten, die tegelijkertijd ook veel ervaring hebben. Arsenal heeft al een hele tijd altijd in de laatste fases van grote competities gestaan en ze staan tweede in de Premier League. Ze spelen goed voetbal en willen altijd de bal.”

Iets minder dan een jaar geleden werd Arsenal in de kwartfinale in Camp Nou compleet afgedroogd met 4-1. Toch waarschuwde Busquets dat de wedstrijd van dit seizoen niets te maken heeft met die glorieuze overwinning. Sergio: “De situatie is nu anders. Arsenal kan nu rekenen op spelers die er vorig jaar niet bij waren, zoals Cesc, en daarbij komen ze nu met een goal voorsprong. Voor ons is het heel belangrijk dat we een herhaling van vorig jaar neerzetten, al weten we dat we bloed moeten zweten om dat te bereiken.