Nieuws Oktober 2008

Catalaanse pers euforisch

De eclatante 6-1 overwinning van de blaugranas over de 'rojiblancas' uit Madrid heeft een enorme impact gehad op Can Barça. De sportkranten trachtten elkaar op zondag te overtreffen met euforische uitspraken. Mundo Deportivo was het creatiefst met "Oooh!" groot op de cover.

Dit is wat het Barcelona van Guardiola nodig had. Na een moeizaam begin van de competitie en de laatste weken wat gemazzelde laatste minuut overwinningen, haalde Barça tegen Atlético fors uit. Natuurlijk vielen de doelpunten op de meest ideale momenten, maar het spel was een groot deel van de wedstrijd weergaloos. Herinneringen aan nog niet zo lang vervlogen tijden leefden op. Driehoekjes, steekballetjes, het lukte allemaal. Er is duidelijk te zien dat deze selectie na de laatste overwinningen groeiende is. Guardiola heeft risico's genomen met zijn rotatiebeleid, maar vooralsnog is er aan geen enkele 'ster' te zien, dat hij er moeite mee heeft. Ook niet bij Samuel Eto'o, die ietwat nors van het veld stapte toen hij al na 60 minuten werd gewisseld voor Henry. Maar de Kameroener was er als eerste bij, toen Henry niet veel later op fraaie wijze de zesde goal tegen de touwen joeg. Alles dus koek en ei binnen de kleedkamer. Met Xavi en Puyol als leiders uit eigen gelederen is een sterrenexces wellicht helemaal niet te verwachten dit seizoen. De nuchtere Xavi sprak van kippenvel, toen hij na een weergaloze wedstrijd met een applauswissel van het veld liep. Camp Nou scandeerde zijn naam, iets dat hem niet onaangeroerd liet.

Andere grote man was Lionel Messi. Juist in de wedstrijd tegen zijn landgenoot en evenbeeld 'Kun' Agüero liet hij zijn wereldklasse zien. Zijn doelpunt mocht als geniaal bestempelt worden:"De scheids vroeg of ik een muurtje nodig had, waarop ik nee zei. Neem hem dan maar zei hij, waarop ik zag dat Atlético liep te pielen om een muurtje te maken". Naast zijn al weer vijfde seizoenstreffer was de slagroom op de taart hem niet gegund, want een tweetal sublieme solo's werden niet met een doelpunt beloond. Waar Aqüero na een compleet onzichtbare wedstrijd in de 58e minuut werd gewisseld volgde zijn landgenoot twaalf minuten later dezelfde weg onder luid applaus van de uitzinnige socios.

Het zijn juist die socios die nu hopelijk zijn overtuigd dat deze selectie toch echt wel de potentie heeft voor de titels te gaan. In de eerste twee thuiswedstrijden van het seizoen tegen Santander en Betis was Camp Nou angstvallig leeg met slechts 50 tot 60 duizend mensen. Tegen Atlético zaten er zaterdagavond 75.000 die in de tweede helft een ouderwetse wave inzette.

Was er dan alleen maar positief nieuws te melden. Nee, helaas moest verdediger Alves in de warming up afhaken door een spieroverbelasting. De kilometervreter werd op zijn positie door Puyol vervangen.

Guardiola was na de wedstrijd content met de uitvoering: "Dit was de beste wedstrijd onder mij als coach. We hebben kunnen zien dat Messi weer eens fantastisch was, maar de rest van het team ook. Deze winst is erg belangrijk, want vanaf maandag ben ik al mijn spelers weer kwijt voor interlandverplichtingen en gaan ze met een goed gevoel weg. We hebben een goede serie gezet met vier overwinningen en ik kijk met vertrouwen naar de toekomst."

Voor de statistieken kan nog gemeld worden dat Barça met de snelle eerste drie doelpunten binnen acht minuten een record uit 1964 evenaarde. Toen schoot Barça er tegen Murcia ook drie in de eerste acht minuten in. Voor een vergelijk met vijf doelpunten in de eerste 27 minuten (doelpunt Gudjohnsen) moet zelfs terug worden gegaan naar 1942. Toen won Barça met 8-0 van Celta de Vigo en stond het na 27 minuten al 5-0.