Nieuws Augustus 2012

Cesc: “Doen waar ik goed in ben”

Fàbregas kent Tito Vilanova al sinds de middenvelder bij de jeugd van FC Barcelona voetbalde: “Tito Vilanova is een coach met veel persoonlijkheid, meer dan dat mensen denken… Hij heeft heel veel te bieden en wij moeten hem steunen. Hij steunt ons doordat hij zoveel kennis heeft over voetbal en wij moeten de juiste mentaliteit tonen en alles geven. Als we elkaar helpen wordt het een geweldig jaar.”

De Catalaan kwam pas aan het einde van de zomer van 2011 naar Barcelona en miste daardoor de voorbereidende wedstrijden. Dit jaar heeft Cesc, ondanks zijn late terugkomst door het EK, al aan diverse oefenduels deelgenomen. “Deze drie weken in het voorseizoen maken ons sterker als team en als speler. We moeten sterker worden om het hele seizoen tot het einde aan toe goed te kunnen presteren. Een goed voorseizoen helpt ons daarbij.”

Cesc vertelde dat hij aan het einde van vorige seizoen niet goed presteerde en wijt het zelf aan een mentale blokkade: “Tito heeft me duidelijk gemaakt dat ik moet doen waar ik goed in ben en daarop vertrouwen. Ik moet meer lopen, de gaten zien en mijn teamgenoten helpen door meer de eenvoudige bal te spelen… Ik zag het verschil in de eerste wedstrijden van dit voorseizoen. In plaats van meer vast aan de linkerkant te staan moet ik meer over het veld zwerven.”

Vooruitkijkend naar de twee klassiekers voor de Spaanse Super Cup: “Het worden intensieve en competitieve wedstrijden. “Dit is slechts het begin van het seizoen, maar vorig jaar waren het wedstrijden voor spanning en sensatie. Het waren speciale wedstrijden ondanks dat een aantal spelers pas net terug waren. We nemen die wedstrijden heel serieus”, aldus Fàbregas.