Nieuws Augustus 2012

Cesc, een jaar thuis bij Barça

Op 15 augustus 2011 kwam de droom van Cesc Fàbregas uit: een terugkeer naar Camp Nou. Zijn wens om een contract te krijgen bij Barça was nooit een groot geheim geweest in de zomers ervoor, maar vorig jaar de (op dat moment) kwamen de aanvoerder van Arsenal, de club uit Londen en de club waar hij zijn vak als jongeling geleerd had eindelijk een deal overeen om Cesc naar huis te laten komen. Hij was destijds de tweede zomerse aanwinst van de club, na Alexis Sánchez, en meer dan 30.000 mensen kwamen kijken naar zijn officiële presentatie. Een paar minuten voor die presentatie omschreef Cesc zijn transfer als “de grootste uitdaging van mijn leven”.

Cesc kreeg het shirt met nummer vier overhandigd en hij maakte een spectaculaire start van het seizoen, toen hij met Barça in zijn eerste vier maanden de Spaanse en Europese Super Cups en de Wereldbeker voor Clubs binnenhaalde. Hij scoorde zijn eerste goal tegen Madrid in de Spaanse Super Cup, en maakte er nog een in de Europese Super Cup overwinning over Porto in Monaco. Hij integreerde zich in de ploeg bijna onmiddellijk en werd de tweede topscorer in de eerste helft van het seizoen. Sleutelgoals waren bijvoorbeeld die tegen Madrid in het Bernabéu (1-3) en tegen Santos in de finale van de Wereldbeker voor Clubs (4-0).

Hoewel hij steeds minder goals ging scoren in de tweede helft van het seizoen, bevestigde Cesc zijn positie net achter de aanvallende lijn, oftewel de valse nummer negen, waarbij hij vooral in staat is kansen te creëren voor zijn ploeggenoten. Cesc eindigde het seizoen met een doelpuntenaantal van vijftien in 48 wedstrijden (doeltreffend in vijf van de zes competities waarin hij uitkwam) en een winnaarsmedaille van de Spaanse Cup.

De Spaanse Cup was echter niet het laatste dat Cesc zou winnen. Hij speelde een sleutelrol in de overwinning van Spanje op het EK 2012. Net als de rest van de Europese kampioenen voegde Cesc zich pas laat bij de rest van de ploeg, maar Tito Vilanova kent Cesc en zijn kwaliteiten, nog van de tijd dat hij met hem werkte in de jeugdacademie. De coach van Barça zal dan ook op Cesc rekenen in diens tweede jaar thuis bij Can Barça.