Nieuws December 2011

Cesc: “Pep laat deze machine werken”

Fàbregas sprak zich onlangs lovend uit over de rol van Pep Guardiola die “het beste uit spelers haalt”, waardoor de nummer vier in zijn eerste maanden bij Barça zoveel heeft kunnen leren. Ook sprak hij over de naderende bekerwedstrijd tegen Osasuna. “We moeten goed voorbereid zijn… Ze zijn een lastige tegenstander.”

Voordat hij zijn kerstvakantie begon, sprak Cesc over het huidige Barça op een promotioneel evenement. Niet alleen had hij het over de blaugrana coach, maar ook over diens contractverlenging. “Alleen hij weet of hij zijn contract zal vernieuwen, maar hij komt op mij heel gemotiveerd over. Guardiola maakt het niemand gemakkelijk. Het is altijd mijn droom geweest om voor Barça te spelen, en sinds mijn jeugd ben ik er altijd trots op geweest dat ik voor deze club heb gespeeld. Een van de redenen waarom wie dan ook voor Barça zou willen spelen is Pep.”

Cesc benadrukte dat, ondanks de kwaliteit van de ploeg, Guardiola de sleutel tot het succes van het team is. “Hij laat deze machine werken. Hoe meer jaren hij blijft, en ik en het team voor hem kunnen spelen, dat zal heel belangrijk zijn voor de club en de Barça-omgeving.”

Barça werd onlangs gekoppeld aan Osasuna voor het duel van de laatste zestien in de bekercompetitie. Cesc waarschuwde dat Barça’s 8-0 overwinning op Osasuna in La Liga geen eerlijke weergave is van de prestaties van Osasuna dit seizoen. “Ze zijn een lastige tegenstander. De return zal in Pamplona zijn, een van de moeilijkste uitduels van het jaar, en ze zullen alles geven in de Beker, een competitie waarin teams heel graag de finale willen bereiken. Er zijn altijd verrassingen… We moeten goed voorbereid zijn.” De eerste leg zal op 4 januari gespeeld worden in het Camp Nou, en is tevens de eerste wedstrijd na de kerstonderbreking. In de kwartfinales zou Barça eventueel tegenover Real Madrid kunnen komen staan. Cesc: “Hoe later we hen tegenkomen, hoe beter.”

Het einde van het jaar is een goed moment om wensen uit te spreken, en de grote wens van Cesc Fàbregas is om de Champions League te winnen. Hij verloor de 2006 finale tegen Barça, toen hij nog speelde voor Arsenal. Cesc: “Het is altijd mijn grote wens geweest om het te winnen. Het is een doorn in mijn oog. Ik zou het geweldig vinden om de Champions League te winnen.”