Nieuws Mei 2011

Champions League finale wereldwijd

De finale van de Champions League is losgebarsten op het internet en de sociale netwerken. Barça en Manchester zijn de twee sportclubs met de grootste impact op het internet.

De finale wordt niet alleen op Wembley gespeeld, maar ook tussen de fans van de twee clubs op internet en de sociale netwerken. Wie heeft de meeste volgers? Barcelona is een van de leiders op het gebied van nieuwe technologieën en ziet de sociale netwerken als een onderdeel van hun communicatie strategie. Niet alleen om de fans te informeren, maar ook zodat Barça-fans over de hele wereld de gelegenheid hebben om te kunnen zeggen wat er leeft onder hen 365 dagen per jaar.

De finale van de Champions League in 2009 werd gezien door 109 miljoen mensen wereldwijd waarmee het de Super Bowl American Football finale versloeg. Dit jaar zullen de sociale netwerken een belangrijke rol spelen waardoor de verwachting is dat de wedstrijd in meer dan 200 landen te volgen zal zijn. Het potentiële publiek is 160 miljoen kijkers met een maximum van 300 miljoen mensen.

Barça-fans zijn erg actief bij sociale netwerken (sociale media), zoals Facebook, Twitter en YouTube, maar ook via de officiële on-line community van FC Barcelona op de website van de club. Hierbij kunnen de fans onder andere stemmen op wie zij de beste spelers vonden van de wedstrijd.

Meer dan 15 miljoen fans op Facebook
Manchester United en FC Barcelona zijn twee grootmachten op Facebook waarbij Barça de onbetwiste nummer 1 is van alle sportclubs wereldwijd. Manchester is de tweede club in Europa qua aantal fans. Vandaag hebben de Mancunians 14.154.713 volgers en de Catalanen 15.045.346; een kloof van ongeveer een miljoen fans.

Barça heeft 3 accounts op Twitter
Barça en United gaan heel anders om met Twitter. FC Barcelona heeft drie accounts die inspelen op de culturele rijkdom van de Club: Catalaans, Spaans en Engels. Manchester United daarentegen heeft geen officiële Twitter-account.

Catalaanse Tags voor iedereen
Het gebruik van hashtags tijdens wedstrijden wordt frequent gebruikt door Barça-fans. Tags als #graciesequip, #animsabidal, of #wembleyfcb zijn trending topic (TT) waardoor het Catalaans wereldwijd gebruikt wordt. Het #campionsFCB is het eerste TT in het Catalaans in de geschiedenis van de club. Duizenden fans van FC Barcelona over de hele wereld vierden zo de derde opeenvolgendelandstitel.

Fanclub Twitter, Facebook, Hyves en Forum
Als moderne fanclub zijn we natuurlijk ook op de voet te volgen op Twitter. Wordt 'follower' en ontvang dagelijks het laatste nieuws over FC Barcelona en natuurlijk ook van minuut tot minuut tijdens de finale.

Voor allerlei berichtjes, foto's, filmpjes, polls of gezellig praten over je favoriete voetbalclub: word lid van de Fan Club Barcelona Hyve! Laat ook eens een krabbel achter! En daarnaast kun je ook ‘vriend’ worden op de Facebook pagina van de fanclub.

Wil je ook je visie kwijt over de finale, dan kan dat in het forum van de Fanclub. Rechts bovenin op de website van de fanclub staat de link naar het forum of klik hier. Bij het eerste bezoek aan het forum graag even registreren waarbij je zelf een inlog en wachtwoord kunt kiezen. Hiermee krijg je toegang tot het forum.