Nieuws November 2023

Climax in de slotfase!

FC Barcelona heeft een buitengewone Houdini-act neergezet in de Reale Arena. De Catalanen hebben drie absoluut cruciale punten geclaimd in een wedstrijd die van begin tot eind een zware strijd was en waarin ze zich gelukkig mochten prijzen dat ze niet op achterstand stonden tegen Real Sociedad die alle grote kansen kreeg.

Maar diep in de blessuretijd en met nog maar een paar seconden te gaan voordat de wedstrijd in 0-0 eindigde, kopte Ronald Araujo Barça naar de drie punten.

Araujo de redder

Om het drama nog verder te vergroten, werd het doelpunt oorspronkelijk wegens buitenspel afgekeurd, en dat leek zeker zo als je het live bekeek. Maar na een VAR-beoordeling werd onthuld dat er niets mis was met de positie van de Uruguayaan en dat Barça de wedstrijd op de meest buitengewone manier had gewonnen.

Het was verre van een schitterende prestatie van de blaugrana en Real Sociedad had heel gemakkelijk een doelpunt of twee voorsprong kunnen hebben en moeten pakken. Maar dat waren ze niet. Dankzij een combinatie van solide keeperswerk, scherp verdedigen en af en toe een scheutje geluk hield Barça stand en toen de thuisploeg in de laatste tien minuten geen kracht meer begon te krijgen, probeerden de Catalanen de genadeslag toe te dienen.

Een verwoestend schot van Araujo van buiten het zestien werd gered door Álex Remiro. Het was de eerste keer dat de Real-doelman de hele wedstrijd goed op de proef werd gesteld, en even later was hij opnieuw nodig om een zeker doelpunt van Gavi te voorkomen.

Het Barça van de slotfase had niets te maken met het Barça dat zich de hele wedstrijd had geworsteld. Maar nogmaals werden we eraan herinnerd dat zelfs als het team niet op zijn best speelt, dit team over individuen beschikt die van zulke kwaliteit zijn dat ze de klus nog steeds kunnen klaren.

Grote problemen

De signalen dat dit een moeilijke wedstrijd zou worden, waren al heel vroeg gekomen. Nog maar twee minuten in de wedstrijd en Ter Stegen had al twee kritische reddingen moeten verrichten.

De keeper stond een drukke avond te wachten en Barça had het geluk daar ongeschonden doorheen te komen. Real Sociedad had het balbezit en wist het met alarmerende regelmaat om te zetten in kansen.

Geen van beide partijen zou blij zijn geweest met de gang van zaken. Barça kon zich helemaal niet op zijn gemak voelen, terwijl Real steeds meer gefrustreerd raakte door hun onvermogen om ook maar iets van wat er gebeurde in doelpunten om te zetten.

Nu Pedri zijn langverwachte terugkeer maakte van een blessure als invaller in de tweede helft, was er zeker een geleidelijke verbetering in het spel van de bezoekers te zien naarmate de wedstrijd vorderde, maar zonder dat het echt veel kansen opleverde om enthousiast over te worden.

In plaats daarvan speelde het grootste deel van de wedstrijd zich af in en rond hun eigen strafschopgebied, en naarmate de minuten verstreken, begon het erop te lijken dat een enkel punt misschien niet zo erg zou zijn als geen enkel punt.

Maar Barça is niet het soort team dat genoegen neemt met een gelijkspel. En vooral gezien de situatie aan de top van de ranglijst.

Ze hadden de overwinning nodig. Ze weigerden te stoppen met geloven. En zij deden het.

Overwinning ondanks tegenslag

Een stralende Ter Stegen gaf na de wedstrijd zelfs toe: "Ik weet niet zeker of we dit echt verdienden!" Maar we weten allemaal dat voetbal een grappig oud spel is. Want zoals Xavi opmerkte: "Vorige week verloren we tegen Madrid een wedstrijd die we verdienden te winnen, en vanavond wonnen we een wedstrijd die we verdienden te verliezen. Deze dingen gebeuren in het voetbal."

Die zenuwslopende ervaring ligt nu achter ons, de volgende tegenstander is Shakthar in de Champions League op dinsdag en dan is het Alavés wat volgend weekend naar het Estadi Olimpic komt.

Foto: www.fcbarcelona.com

Gerelateerd nieuws