Nieuws April 2014

Copa mee naar huis

Woensdag neemt FC Barcelona het op tegen Real Madrid in de finale van de Copa del Rey. Barça is recordhouder door de Copa del Rey tot nu toe 26 keer te winnen.  De tegenstander Real, is recordhouder het bereiken van de finale van de Copa del Rey, maar heeft de finale vaker verloren dan gewonnen.

Mocht het de Catalaanse ploeg lukken om de finale van Real te winnen, dan ontvangen zij niet alleen de beker die bij het winnen van de Copa del Rey hoort, maar mogen ze deze ook houden. De regels van de Spaanse voetbalbond schrijven voort dat iedere club die de beker drie jaar achter elkaar wint of vijf keer in totaal wint, mag de beker houden.

In totaal heeft FC Barcelona nu vier Copas in eigendom. Athletic Bilbao, ook een bekende Cup Fighter heeft inmiddels drie bekers in de prijzenkast staan en Sevilla heeft er twee. De twee clubs uit Madrid, Real en Atlético hebben ieder één Copa del Rey mogen houden. In 1990 was het de laatste keer dat Barça de beker mocht houden. Dit was na een 2-0 overwinning op Real Madrid in het Mestalla. De laatste finale van Barça in het Stadion van Valencia, ging echter verloren. Op 20 april 2011 ging Real er met de beker vandoor, na dat Ronaldo in de verlenging de 0-1 scoorde.