Nieuws Oktober 2009

Cultural Leonesa - Barça: 0-2

In een weinig enerverende wedstrijd won Barça bij derdeklasser Cultural Leonesa: 0-2. De terugwedstrijd lijkt een formaliteit, want het nietige Cultural was, ondanks haar inzet, niet opgewassen tegen de bekerhouder.

Met een licht geïmproviseerde opstelling begon Barça aan de wedstrijd bij derdeklasser Cultural Leonesa. Jeffren speelde verrassend genoeg als rechtsback, aangezien Daniel Alves geblesseerd is. Bovendien speelde jongeling Gai in de voorhoede, waar Messi en Ibrahimovic rust kregen en Henry nog een blessure heeft. De eerste minuten was het vooral aftasten en waren er slechts kleine kansen over en weer. Barça miste duidelijk de creativiteit van Xavi en Iniesta, die eveneens rust kregen. In de 26e minuut was er wel een goede kans voor Busquets, die na een mooie actie van Pedro echter op de keeper stuitte. Niet veel later zette Cultural een goede aanval op, maar de afronding was niet goed genoeg en ging dan ook voorlangs het doel van Pinto. Direct erna was er een prachtig schot van Gai, maar de bal verdween in het zijnet. 5 minuten voor de rust kwam een afgeketste bal voor de voeten van Pedro, die niet twijfelde en de bal hard in het dak van het doel schoot: 0-1. Het doelpunt leek de ommekeer en Barça begon beter te spelen, maar meer doelpunten bleven uit.

De tweede helft begon attractief, maar rommelig. Vooral Cultural ging op zoek naar een doelpunt, maar het kon niet door de verdediging van Barça heen komen. Barça bleef zoekende en speelde de bal rustig rond, vaak op de eigen helft. De opbouw was slecht en de laatste pass mislukte vaak. Na ongeveer tien minuten bracht Guardiola Abidal binnen te lijnen, ten koste van Gai. Jeffren ging voorin spelen, waardoor Maxwell linksback werd en Abidal rechtsback. Cultural bleef het proberen en kreeg ook enkele kleine kansen, maar steeds ging de bal over of naast, of was het Pinto die de gelijkmaker tegenhield. Een beetje tegen de verhouding in, was het Barça die scoorde. Een schitterende diagonale pass van Jeffren werd door Pedro in één keer uit de lucht binnen geschoten. Ondanks dat er nog 25 minuten resteerden, leek Barça het nog rustiger aan te gaan doen. De bal werd rustig rondgetikt en Cultural kwam maar weinig aan voetballen toe. Met een dubbele wissel en veel inzet probeerde Cultural het nog wel, maar Barça begon steeds meer te domineren. Kansen werden echter gemist en Barça wilde het soms te mooi doen, waardoor het derde doelpunt uitbleef. Vlak voor het einde debuteerde Jonatan Soriano voor het eerste van FC Barcelona, omdat Jeffren uit voorzorg naar de kant werd gehaald. In de blessuretijd waren er nog  grote kansen voor Bojan en Soriano, maar beiden wisten de 0-3 niet te maken.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Jeffren (83’: Jonatan Soriano), Márquez, Chygrynskiy, Maxwell, Busquets, Touré, Keita (80’: Jonathan), Pedro, Bojan & Gai (56’: Abidal).