Nieuws November 2012

De 100 dagen van Vilanova

Ondanks dat de voorbereiding op dit seizoen al in Juli begon, was de eerste officiële wedstrijd onder leiding van Tito Vilanova pas half augustus. De eerste wedstrijd van Vilanova als hoofdcoach van Barça was op zondag 19 augustus in Camp Nou tegen Real Sociedad. De competitiewedstrijd eindigde in een 5-1 overwinning. Dat was afgelopen dinsdag precies honderd dagen geleden.

In deze honderd dagen heeft Barça 21 wedstrijden gevoetbald, waarvan er 18 werden gewonnen: twaalf competitieduels, vier in de Champions League, één voor de Copa del Rey en één in de Spaanse Supercup. De twee nederlagen werden geleden tegen Real Madrid in de Spaanse Supercup en tegen Celtic FC in de Champions League. De enige remise was tegen Real Madrid in Camp Nou.

Dit houdt in dat 85,7 % van de wedstrijden met Vilanova op de bank van Barça winnend werd afgesloten!

Lionel Messi heeft uiteraard een belangrijk aandeel in dat indrukwekkende percentage overwinningen. Met 26 doelpunten is hij verantwoordelijk voor meer dan een derde van de 61 doelpunten die de Barça-spelers dit seizoen tot nu toe wisten te scoren: 43 in La Liga, 4 in de Spaanse Super Cup, 11 in de Champions League en 3 voor de Copa del Rey. De 61 doelpunten betekent een gemiddelde van 2,9 treffers per wedstrijd!

Overigens werden in de eerste 7 uitwedstrijden in La Liga door Barça al 27 goals gemaakt: 1-2 bij Osasuna, 1-4 bij Getafe, 2-3 bij Sevilla, 4-5 bij Deportivo, 0-5 bij Rayo, 2-4 bij Mallorca en 0-4 bij Levante. Iets waar Barça regelmatig alle 19 uitwedstrijden van een voetbalseizoen voor nodig heeft had. In de eerste 57 edities van La Liga (tussen 1928/29 en 1987/88) wist Barça slecht vier keer meer dan 27 uittreffers te scoren in een heel seizoen.

Sinds de komst van Johan Cruijff naar Catalonië veranderde die frequentie en werd het juist een zeldzaamheid dat Barça die grens niet haalde. Het recordaantal uitdoelpunten staat op 49 stuks en dateert van het seizoen 2010/11. In dat recordseizoen behaalde het team van Josep Guardiola een aantal indrukwekkende uitoverwinningen, zoals een 0-8 overwinning bij Almeria en werd stadgenoot Espanyol met 1-5 verslagen.

Tito Vilanova is dus in zijn eerste seizoen als hoofdcoach van Barça al goed op weg om veel records te verbreken.