Nieuws September 2015

De eerste topper

Vier jaar terug was Atlético Madrid, ooit de zo glorieuze arbeidersclub, weggezakt naar de laagste regionen van het Spaanse voetbal. Degradatie leek onvermijdbaar, totdat daar de verlosser Diego Simeone opstond. De rest is geschiedenis, want bij Atlético wist Simeone zijn ploeg om te toveren tot een haast onverslaanbare vechtmachine, die prijs na prijs won. De Europa League, Supercups, de Copa del Rey, een Champions League-finale en als kers op de taart een Spaanse landstitel. De oogst is niet slecht voor Atlético Madrid de afgelopen jaren, en ook dit jaar zijn ze weer een grote titelkandidaat. Zaterdag staan Barça en Atléti tegenover elkaar, in het Vicente Caldéron, en deze onderlinge ontmoeting is al vele malen voorgevallen in de recentere jaren.

Zo was daar in 2014 het tweeluik om de kwartfinale van de Champions League, waarin Atlético verraste en door wist te gaan, of de in datzelfde seizoen gespeelde kampioenswedstrijd, toen Atlético in een rechtstreeks kampioensduel op de laatste speeldag in het Camp Nou een gelijkspel wist binnen te slepen waardoor de roodwitten uit Madrid kampioen werden. Dit was reden genoeg voor revanche, en die kwam er ook, want in het volgende jaar kegelde Barça de ploeg van Simeone niet alleen uit de Copa del Rey, maar wist het ook zijn eigen kampioenswedstrijd te winnen, ditmaal in het vijandelijke Vicente Caldéron. Zaterdag is het weer zover, dit keer al tijdens speelronde drie. In de recente historie wist Barça sinds 2010 vijf keer te winnen, maar was Atléti vier keer de sterkste. Dit geeft dus het belang van deze wedstrijd aan, en de spanning zal ook flink aanwezig zijn na de interlandstop.

Atlético is evenals Barcelona sterk begonnen met zes punten uit twee duels, en kan een iets beter doelsaldo voorleggen met vier goals voor en nul tegen, terwijl Barcelona twee minimale 1-0 overwinningen boekte. De ster van Atlético is nog altijd Antoine Griezmann, die de meeste doelpunten voor zijn rekening neemt, maar in de zomer wist Atlético nog andere gezichten aan te trekken. Met het gigantische talent Olíver Torres in de gelederen weet Atléti dit jaar het vertrek van de veteranen Raul Garcia en Mario Suárez goed op te vangen. Ook Carrasco van Monaco kwam, om de harde strijders die naar respectievelijk Bilbao en Fiorentina vertrekken te vervangen. Voorin koos Mandzukic eieren voor zijn geld en verkaste de Kroaat naar Juventus, waar speeltijd logischer was vanwege de komst van maar liefst drie nieuwe aanvallers. Het Argentijnse talent Vietto, Angel Corréa en ook wereldspits Jackson kwamen, voor grote sommen geld. Met Fernando Torres en Griezmann vooralsnog als spitsenduo is er ook veel power en snelheid voorin. Achterin kwam Filipe Luís terug na een jaar bij Chelsea en ging Miranda naar Inter.

Om half negen barst de strijd weer los op zaterdag, en Barça zal er alles aan gaan doen om Atlético de eerste tik uit te delen. De recente historie spreekt geen vooraf vaststaande winnaar uit, dus we zullen de wedstrijd moeten gaan bekijken. Deze week traint Barça nog veel, en moet nog maar blijken welke selectiespelers er mee zullen reizen naar Madrid. De laatste keer werd er de titel opgehaald, dus de herinneringen zullen in ieder geval goed zijn.