Nieuws Juli 2020

De effectiviteit van Arturo Vidal

De Chileense middenvelder scoorde tegen Valladolid zijn achtste doelpunt van het seizoen en heeft het hoogste doelpuntenpercentage in de competitie

FC Barcelona's nummer 22, Arturo Vidal, is de speler in LaLiga met de beste effectiviteit voor het doel. Van zijn 23 schoten op het doel zijn er acht achterin het net terechtgekomen, een statistiek die zich vertaalt in 34,78% nauwkeurigheid.

Acht goals in La Liga

Valladolid, zowel thuis als uit, Betis, Sevilla, Leganés, Alavés, Espanyol en Mallorca hebben geleden van de voeten van de Chileen. Zijn doelpunten in 2019/20 maken hem de vierde hoogste scorer bij de club achter Messi (27), Suárez (18) en Griezmann (15). Vidal leidt echter de ranglijst wat betreft effectiviteit, zowel voor Barça als in de Spaanse Liga. Zijn succespercentage van 34,78% is hoger dan dat van Luis Suárez (20,83%), Ansu Fati (20,69%), Parejo (26,67%), Sergio Ramos (26,32%) en Maxi Gómez (25,64%), die het dichtst bij de middenvelder staan statistieken.

Belangrijke doelpunten

Zoals gebeurde in de wedstrijd tegen Valladolid (0-1), had het doelpunt van Vidal een echte impact op het resultaat omdat het Barça in staat stelde om te profiteren, net als in Camp Nou tegen de wit-paarse brigade, evenals bij Butarque, RCDE Stadium of Son Moix. "Het belangrijkste is dat mijn doelpunten dienen om punten toe te voegen", zei Vidal aan het einde van de wedstrijd van zaterdag. Het is Vidal's beste rendement als Barça-speler, maar zijn 18 doelpunten in 2013/14 met Juventus vallen op, net als de 15 voor de bianconeri in 2012/13. De 33-jarige heeft nog steeds twee LaLiga-wedstrijden (Osasuna en Alavés) en, vanaf augustus, de Champions League, waarin hij zijn huidige run kan verlengen.

Foto: www.fcbarcelona.com