Nieuws Maart 2011

“De fans zullen ons naar de kwartfinales dragen”

Pep Guardiola weet dat de Barça-fans een sleutelrol zullen spelen in de wedstrijd tegen Arsenal. Hun support zal de Catalanen helpen om hun doel te bereiken: de kwartfinales. Guardiola noemde het overeind blijven in dit toernooi een “geweldige uitdaging”.

Het is bijna tien dagen geleden dat Pep Guardiola voor het laatst met de media heeft gesproken. De laatste keer was na de wedstrijd in Mallorca (26 februari). Deze maandag verscheen hij weer voor de pers nadat de doctoren hem ontslagen hadden uit het ziekenhuis na hersteld te zijn van de klachten die hij had naar aanleiding van een ontschoten ruggenwervel. Pep: “Het gaat beter. Niet goed, maar beter.” De coach wilde alleen praten over de wedstrijd tegen Arsenal en in de overvolle perszaal sprak Guardiola over het cruciale Champions League duel dat Barça dinsdag te wachten staat.

Pep Guardiola weet dat Barça-fans er zijn wanneer ze nodig zijn en twijfelt er daarom niet aan dat de fans dinsdag in Camp Nou een hele actieve rol zullen spelen in het bereiken van de volgende ronde van de Europese competitie. Pep: “De fans zullen ons naar de kwartfinales dragen.” Hij roept de fans, oftewel de twaalfde speler, op vooral bij te dragen in de eerste vijftien minuten van de tweede helft. “We kunnen niet falen. Het is zo’n grote uitdaging om in de kwartfinales te staan.”

De Catalaanse coach werd ook gevraagd naar zijn gedachten over de spelers die Arsenal mist en over de twijfels die er vooralsnog bestaan rondom spelers als Van Persie, die toch in de wedstrijdselectie is opgenomen en misschien nog wel eens aan spelen zou kunnen toekomen in Camp Nou. Pep zei hierover alleen maar: “Ik hoop dat alle sterspelers van Arsenal er zullen zijn zodat we getuige kunnen zijn van een fantastisch spektakel.” Van Persie’s deelname zal overigens pas bepaald worden na testen die de spits dinsdag moet ondergaan; hij zou eventueel pas later in de wedstrijd ingebracht kunnen worden.
Ook Barça heeft zo haar problemen, met name in de verdediging, met de afwezigheid van de geblesseerde Puyol en de geschorste Piqué. Toch maakt Guardiola zich geen zorgen. De coach vestigde iedereens aandacht op het feit dat Barça in de finale om de Cup en in de Champions League twee jaar geleden ook zonder enkele spelers speelde. Pep: “Als we het niet schoppen tot de kwartfinales zal dat niet zijn omdat Carles en Gerard niet spelen.”

Wat kunnen we verwachten van de wedstrijd? Guardiola verwacht in elk geval een wedstrijd waarin “er weinig ruimte op het middenveld zal zijn. We moeten op een bepaalde manier aanvallen en erg voorzicht zijn met hun counters.” Pep is ervan overtuigd dat zijn team zal winnen: “Twijfel er geen seconde aan dat we ervoor zullen vechten. We zullen op de aanval spelen en spelen om te scoren. We gaan er vol tegenaan.”
Guardiola verdedigde tegelijkertijd Arsenal als een groot team: “Hun voordeel is dat ze daar zo lang gestaan hebben. Het belangrijkste is om er te staan en dat doen zijn.” De coach is zich bewust van het belang van kwalificatie. “De Champions League is speciaal en een grote uitdaging… Het zou geweldig zijn om in de competitie te blijven.”