Nieuws April 2011

De Liga en de Champions League

Barça betreedt nu de laatste fase van het doel om de twee belangrijkste trofeeën van het seizoen te winnen. Ze koesteren een acht punten voorsprong, en zijn nog maar een paar dagen verwijderd van de halve finale van de Champions League.

De Beker is gespeeld en verloren gegaan, maar er is geen tijd om dat te betreuren. Barça heeft nog twee titels om voor te vechten, en de Liga en Champions League zijn niet bepaald de minste compensaties voor de verloren beker. Er is in elk geval nog genoeg om naar uit te kijken in dit restant van het seizoen!

Na de wedstrijd in Mestalla zei Pep Guardiola: “We zullen onszelf herpakken, natuurlijk zullen we dat doen.” Villa ging zelfs een stapje verder: “Het beste van het seizoen moet nog komen”, waarbij Xavi uitwees dat: “La Liga en de Champions League de belangrijkste titels zijn.”

Op donderdag zijn de spelers teruggekeerd naar de training met het vizier nu op de wedstrijd van zaterdag tegen Osasuna (20:00 uur). Er staan nog zes wedstrijden op het programma en met een voorsprong van acht punten zou Barça theoretisch gezien heel dicht bij het veiligstellen van het kampioenschap kunnen komen met een winst tegen Osasuna. De eerstvolgende tegenstander van Barça bezet momenteel de veertiende plaats met 25 punten en zijn daarmee vijf punten verwijderd van de degradatiezone.

Na de wedstrijd in Camp Nou tegen Osasuna is het tijd om terug te keren naar Europa, waar Barça tegenover Real Madrid komt te staan in het Santiago Bernabéu voor nog een Clásico. De eerste wedstrijd van het CL-tweeluik is op woensdag 27 april. Na een trip naar Anoeta voor het competitieduel tegen Real Sociedad zal Camp Nou het theater zijn van een ultraspannende wedstrijd waarin zal worden bepaald welke van de twee giganten van La Liga naar de grote finale in Wembley (28 mei) zal doorgaan.

Voor deze hypothetische finale zijn er nog vier competitiewedstrijden te gaan. Twee zullen thuis gespeeld worden (Espanyol en Deportivo) en de andere twee buiten Barcelona (Levante en Malaga).

Het enige dat helaas zeker is, is dat de treble van 2008-2009 dus niet herhaald zal worden. De competitie en Europese double, zoals in 1992 en 2006, staat echter nog op het spel, en daar zal hard voor gestreden worden!