Nieuws November 2023

De meeste Ballon d´Or winnaars!

Aitana Bonmatí heeft haar naam toegevoegd aan de schitterende lijst van Blaugrana Ballon d'Or-winnaars. De club was al houder van het record aller tijden, dat nu is uitgebreid naar vijftien in de heren- en damescategorieën samen.

Alleen al bij de mannen staan Barça en Real Madrid op gelijke hoogte met elk twaalf winnaars, maar de Catalanen kunnen ook bogen op drie vrouwelijke winnaars, terwijl de Madrilenen er geen hebben. Alexia Putellas won de afgelopen twee edities en Aitana heeft nu haar naam aan de lijst toegevoegd. De Ballon d'Or voor dames bestaat pas sinds 2010, toen France Football fuseerde met de FIFA om de FIFA Ballon d'Or te creëren, hoewel de twee in 2016 uit elkaar gingen en nu verschillende prijzen hebben.

Diverse winnaars

De eerste Barça-winnaar was Luis Suárez (1960), gevolgd door Johan Cruijff (1973 en 1974), Hristo Stoichkov (1994), Rivaldo (1999), Ronaldinho (2005) en Leo Messi (2009, 2010, 2011, 2012, 2015 en 2019). De Argentijn won de prijs opnieuw in 2021 en dit jaar ook, maar dat was nadat hij de club had verlaten. En we hebben ook vrouwelijke winnaars gehad in Alexia Putellas (2021 & 2022) en nu Aitana Bonmatí.

Elf stuks ‘made in Masia’

Spelers die uit het eigen jeugdopleiding van de club komen, hebben in de loop der jaren maar liefst 11 Ballon d'Ors verzameld. Acht daarvan waren te danken aan Leo Messi, terwijl Putellas en Aitana de anderen voor hun rekening nemen.

En Barça-spelers hebben ook de neiging gehad om elders op het podium te verschijnen, in die mate dat de club in 2010 genoot van een ongekende één, twee en drie van Leo Messi, Andrés Iniesta en Xavi Hernández, een tijdperk waarin er geen twijfel mogelijk was welke club de winnaar was. de beste op aarde. Xavi en Iniesta bleven de daaropvolgende jaren op het podium verschijnen, hoewel geen van beiden de hoogste eer won. Neymar was ook bij Barça toen hij in 2015 en 2017 derde werd.

Foto: www.fcbarcelona.com