Nieuws Juli 2021

Denen strijdend ten onder

Het is Denemarken niet gelukt de finale van EURO2020 te bereiken. Na een discutabele penalty in de verlenging (in 2e instantie ingeschoten door Harry Kane) was het verzet gebroken. Denemarken begon sterk aan de wedstrijd. Dat resulteerde in een doelpunt uit een prachtige vrije trap van Damsgaard. Ook weer zo’n typisch Deens talent: 1-0 voor Denemarken.

Helaas duurde de voorsprong niet erg lang. Kjaer schoof de bal in eigen doel in de 39e minuut: 1-1. Op het puntje van de stoel. Het werd een heus voetbalgevecht met kansen over en weer. Schmeichel hield zijn doel schoon. Het leek alsof Pickford bevangen was door de spanning; af en toe rare capriolen.

Martin Braithwaite was zoals altijd zeer actief. Jammer genoeg weinig kansen om de Engelse verdediging te slopen. Soeverein aan het hoofd van de verdediging stond natuurlijk Harry Maguire. De Engelsen en Denen gaven niet veel weg. Ondanks alle wissels aan beide kanten.

Eindstand: 1-1. Verlenging. In de verlenging een cadeautje voor de Engelsen. Makkelie legt de bal op de stip na een niet al te zware overtreding. De VAR vond het ook een penalty en alle Denen waren woest. In de 104e  minuut schiet Harry Kane (in 2 instanties) de bal in het doel: 2-1 voor Engeland. Dit was de genadeklap voor de Denen. Ze bleven op zoek naar de gelijkmaker maar het lukte niet meer. Engeland zondag in de finale tegen Italië. Wembley ging uit zijn dak. Sinds 55 jaar weer een finale van een kampioenschap.

Compliment aan de Denen: de problemen met Eriksen, de eerste 2 wedstrijden in de poule verloren, de goede combinatie van jong en oud, de werklust: een uitgebalanceerd team waar je hart sneller van gaat kloppen. Hopelijk zijn ze er op het volgende toernooi (WK) weer bij.

In de Engelse steden is het nog groot feest. En dat mag ook! Waarschijnlijk zijn zij de enigen die het de favoriete Italianen lastig kunnen maken. De kranten stonden er vanmorgen vol van. We hopen op een spannende finale!!

Foto: fcbarcelona.com