Nieuws Januari 2015

Deportivo - Barça 0-4

Barcelona heeft zondagavond de eerste competitiehelft van dit seizoen op een goede wijze afgesloten. De nummer twee van La Liga eindigde de eerste seizoenshelft met 1 punt achterstand op Real Madrid, die nog wel een wedstrijd tegoed hebben. In het Riazor, de thuishaven van Deportivo, won Barcelona eenvoudig met 0-4. Dit was voornamelijk te danken aan Lionel Messi, die voor de tweede keer een hattrick scoorde op bezoek bij Deportivo.

Barcelona begon de wedstrijd met aanvallende intenties, want er moest gewonnen worden om in het spoor van Real Madrid te blijven. De compact spelende mannen van Deportivo hadden Isaac Cuenca opgesteld, de buitenspeler die in 2011 nog furore maakte bij Barcelona. Na 9 minuten was daar het eerste wapenfeit. Een corner van Rakitic werd hard op doel geschoten door Messi, maar de doelman van Deportivo kon voorkomen dat de Argentijn scoorde. Een minuut later was het wel raak. Opnieuw was het Rakitic die de bal kreeg, en met zijn kenmerkende fluwelen traptechniek plaatste hij de bal heerlijk op het hoofd van Messi, die de bal de hoek in stuurde en zo de score opende. Er was tot dan toe geen vuiltje aan de lucht voor Barça.

Na een minuut of twintig kwam Deportivo wat beter in de wedstrijd, en begonnen ze Barça licht onder druk te zetten. Dit konden ze echter niet lang volhouden, en na 33 minuten leek de wedstrijd al beslist. Messi ontving de bal buiten de zestien, en vond met een splijtende bal Neymar. De Braziliaan legde terug op Messi, die van dichtbij het leer over de kansloze doelman heen lepelde. Deze geweldige stift betekende eigenlijk het einde van de wedstrijd, al het Deportivo nog wel terug kunnen komen. Luttele  minuten na de treffer van Messi kon Isaac Cuenca vrij inschieten, maar hij schoot hoog over. Barcelona ging hierdoor rusten met een 0-2 score, al hadden ze er meer in mogen schieten. Luis Suárez was niet scherp, en hij miste twee uitgelezen mogelijkheden, oog in oog met de doelman.

In de tweede helft bleef het wedstrijdbeeld hetzelfde. Deportivo moest het vooral hebben van de dribbels van Cuenca, die een paar keer om een penalty vroeg, maar deze niet kreeg. Neymar was ook aardig op dreef wat betreft de dribbels, en nadat hij Suárez een uitgelezen mogelijkheid gaf die de Uruguayaan hoog overschoot, was het weer aan Messi. Uit een corner ontving hij de bal, en hij ramde de bal keihard achter de keeper. Zijn tweede hattrick in het Riazor betekende ook zijn 22ste hattrick in de Spaanse competitie, en de lachende Argentijn nam de felicitaties in ontvangst. Suárez kwam nog tweemaal goed voor het doel, maar kon niet scoren. Er werd nog wel gescoord, maar ditmaal was het geen speler van Barcelona. De bal stuiterde uit de kluts tegen het been van Sidnei, die per ongeluk zijn eigen doelman verschalkte.

Met deze 0-4 zege lijkt de crisis in Camp Nou voorlopig tegengegaan, en woensdag wacht weer een zware opgave voor de Catalanen. Dan wacht de thuiswedstrijd tegen Atlético, en in het weekend moet Barcelona op bezoek bij Elche. Het zijn dus drukke dagen voor de Catalanen, maar met een Messi in deze vorm hoeven de fans zich niet al teveel zorgen te maken.

Opstelling Barcelona:
Bravo, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Rakitic, Sergio ('66 Bartra), Iniesta ('66 Rafinha), Suárez, Messi, Neymar ('70 Pedro)