Nieuws Oktober 2013

Doelpuntenmachine draait op volle toeren

De doelpuntenproductie van Barça is dit seizoen hoger dan de afgelopen twee seizoenen. Ook het aantal doelpuntenmakers (11) is hoger dan voorheen.

Dit komt onder meer door de blessure van Lionel Messi. De Argentijn scoorde in de vorige seizoenen op dit moment bijna 50% van de doelpunten bij de Catalanen. Op dit ogenblik is dat maar 32% van het totaal.

Het roulatiesysteem wat Gerardo Martino hanteert kan ook een reden zijn waarom er zoveel verschillende doelpuntenmakers zijn. De trainer geeft veel spelers de kans om indruk te maken bij FC Barcelona.

De Catalanen hebben in 12 officiële duels het net maar liefst 34 keer gevonden. Messi scoorde er 11, Pedro 5, Alexis Sanchez 4, Neymar 3, Dani Alves 2, Adriano 2, Xavi 2, Cesc Fabregas 2, Sergio Busquets 1, Marc Bartra 1 en Gerard Piqué 1. Opvallend genoeg heeft Iniesta nog geen doelpunt gemaakt dit seizoen.

Adriano die opvallend veel speelt onder Martino is heel belangrijk met zijn doelpunten. Zo scoorde hij het enigste doelpunt in de uitwedstrijd bij Malaga en maakte hij de 0-2 bij Almeria. Toch is de Braziliaan niet opgenomen in de selectie van zijn land voor de wedstrijd tegen Zuid-Korea.