Nieuws Juli 2015

Dos Santos naar LA

Voormalige FC Barcelona speler, Giovani Dos Santos, heeft een contract van vier jaar getekend bij Los Angeles Galaxy. De Amerikaanse MLS club is op 22 juli a.s. om 05:00 uur de eerste tegenstander van het team van Luis Enrique ter voorbereiding op het komende voetbalseizoen.

De Mexicaan is de tweede aanwinst van LA Galaxy. Eerder deze zomer stapte de Liverpool captain Steven Gerrard al op het vliegtuig naar de Verenigde Staten. “We hadden al tijden belangstelling voor Giovani”, bevestigde Galaxy-voorzitter Chris Klein in de LA Times. “En hij had ook al tijden interesse in een overstap naar ons. Maar het had aardig wat voeten in aarde om alles rond te maken.”

Giovani kwam op 13-jarige leeftijd, samen met zijn jongere broer Jonathan, naar de jeugdopleiding van FC Barcelona. Tot de zomer van 2004 voetbalde Giovani samen met Messi in de Juvenil A. Vanaf het seizoen 2006/07 had Gio een vaste plek in de selectie van Barça B. Zijn officiële debuut in het eerste team van FC Barcelona was op 31 mei 2007 in de halve finale van de Copa de Catalunya tegen Gimnàstic de Tarragona. Dos Santos scoorde tweemaal. Uiteindelijk werd de Mexicaan in juli 2007 door toenmalige coach Frank Rijkaard overgeheveld naar het eerste elftal. Op 2 september speelde Dos Santos zijn eerste wedstrijd in de Primera División. In de wedstrijd tegen Athletic de Bilbao verving hij een halfuur voor tijd Thierry Henry. Op 19 september speelde Dos Santos zijn eerste wedstrijd in de UEFA Champions League. In de thuiswedstrijd tegen Olympique Lyon verving hij elf minuten voor tijd Xavi Hernández. Zijn eerste doelpunt in de Primera División maakte Dos Santos op 17 mei 2008 tegen Real Murcia. In dezelfde wedstrijd zou de Mexicaan nog tweemaal scoren. Dit alles vond plaats tijdens het afscheidsduel van trainer Frank Rijkaard.

Ondanks het succesvolle debuutjaar bij het eerste team, besloot Gio zijn horizon te verruimen en vertrok de aanvaller naar Tottenham Hotspur in Noord Londen. Daar wist de Mexicaan echter niet te aarden en daarna volgden een reeks verhuurperiodes bij Ipswich Town, Galatasaray, Racing Santander en Real Mallorca.

Dos Santos tekende in juli 2013 een contract bij de Spaanse promovendus Villareal CF voor vier jaar. Voor Villarreal maakte hij op 19 augustus 2013 zijn debuut, in de competitiewedstrijd tegen UD Almería. Spelend met het rugnummer 9 maakte hij in de 83e minuut een 2-1-achterstand goed. Twee minuten later boog Jonathan Pereira op aangeven van Dos Santos het gelijkspel om in een 2-3-winst. Na twee jaar pakt Giovani opnieuw zijn koffers voor een avontuur in Amerika. Naar verluidt is met de overgang van de 26-jarige Mexicaan een transfersom van ongeveer vijf miljoen euro gemoeid. Dos Santos gaat in Los Angeles ruim vier miljoen per jaar verdienen.

Video: www.fcbarcelona.cat