Nieuws December 2011

Dos Santos verlengt contract tot zomer 2015

Na het mondelinge akkoord van vorige week zette Jonathan dos Santos zijn handtekening onder een nieuw contract met FC Barcelona tot medio 2015, met een transferclausule van 30 miljoen euro. Bij het ondertekenen van het contract waren naast Jonathan ook Sandro Rosell, Josep Maria Bartomeu, Jordi Mestre, Andoni Zubizarreta en Raul Sanllehí aanwezig.

En voor de oplettende kijker: Het door Paul Meijering zo prachtig vervaardigde schilderij van Lionel Messi, dat de fanclub als welkomstcadeau voor het nieuwe bestuur van FC Barcelona, op 23 mei j.l. aan erelid Sandro Rosell overhandigde, is nog onberoerd en staat nog steeds op dezelfde plaats als waar de fanclub het achterliet.

In gesprek met Barça TV vertelde Jonathan over zijn strijd om de speler te worden die hij nu is. “Ik heb alle jeugdelftallen doorlopen, hard gewerkt en ik had een aantal moeilijke jaren… Ik heb op het punt gestaan om Barça te verlaten”, verzekert de middenvelder. “Niet alles gaat altijd goed, maar ik ben een geboren strijder en ik wil nooit meer vertrekken. Ik ben heel blij.”

Dos Santos is een belangrijke speler bij Barça B en hij is trots op zijn rol in het team van Eusebio Sacristán. “De coach geeft me veel vertrouwen. Dit is een moment in mijn carrière dat ik een stap moet maken; ik moet een leider zijn in het team. Ik ben nu drie jaar bij Barça B en heb de meeste ervaring van mijn teamgenoten.”

De broer van Giovanni dos Santos komt zo af en toe voor in de plannen van Josep Guardiola. “Ik ben al tien jaar bij Barça en ik ben altijd uitstekend behandeld. Ik heb mij ontwikkeld als persoon en als voetballer. Ik ben blij dat Guardiola, de andere trainers en het bestuur in mij geloven en nu hoop ik mijn werk te kunnen uitvoeren zoals ik altijd heb gedaan.”

De concurrentie op het middenveld van FC Barcelona is moordend, zo weet ook Dos Santos. Hij sprak meerdere malen met Guardiola over zijn kansen. “We hebben er vaak over gesproken en ik weet dat er veel spelers zijn voor het middenveld. Ik ga door met hard werken en als ik een kans krijg, zal ik die optimaal benutten.”