Nieuws Juni 2011

Drie teams voor Wereldbeker Clubs 2011 bekend

Europees kampioen FC Barcelona, kampioenen van de OFC (Oceania Football Conference) Auckland uit Nieuw-Zeeland, en de kampioenen van CONCACAF Monterrey uit Mexico zijn drie van de teams die zullen strijden om de Wereldbeker voor Clubs, dat dit jaar terugkeert naar Japan.

De andere vier teams zijn nog niet bekend. De kampioen van de Copa Libertadores zal of Peñarol uit Montevideo of Santos uit Brazilië zijn. De Aziatische en Afrikaanse kampioenen zullen pas halverwege november bekend worden.

Club Monterrey zijn voor het eerst kampioen van de CONCACAF nadat de ploeg het tweeluik tegen het Amerikaanse Real Salt Lake won. Desondanks kwam hun titel niet als een verrassing, aangezien dit toernooi veelal gewonnen wordt door de Mexicaanse kampioenen. De laatste keer dat Barça meedeed aan de Wereldbeker voor Clubs, twee jaar geleden in Abu Dhabi, versloegen ze een Mexicaanse ploeg, Atlante, in de halve finale.

Auckland City staat voor de vierde keer aan de top van Oceanië, na twee overtuigende overwinningen op Amical van Vanuatu (1-2 en 4-0). ManelExpósito, een product uit Barça’s jeugdsysteem, speelt momenteel voor Auckland. Hij maakte zijn debuut voor Barça’s eerste team tegen Oporto, in dezelfde wedstrijd als Leo Messi. In het seizoen 2008/09 speelde een andere ex-Barça speler, Xavi Roca, voor Auckland. Momenteel komt er tevens een andere Catalaan uit voor het eerste team van Auckland, namelijk Albert RieraVidal, evenals Angel ViñaBerlanga uit Madrid, die in Nieuw-Zeeland uitgeroepen werd tot speler van het jaar.

De Aziatische Champions League finale wordt pas op 4 of 5 november dit jaar gespeeld, terwijl de Afrikaanse counterpart pas op de veertiende van diezelfde maand beëindigd wordt. De Japanse kampioenen, als vertegenwoordigers van het gastland, zullen ook van de partij