Nieuws Maart 2011

Driejarige overeenkomst tussen Barça en SEIKO

FC Barcelona en SEIKO hebben 1 maart een overeenkomst ondertekend waarbij het Japanse merk Barça’s officiële tijdwaarnemer zal zijn. Daarmee zal het horlogemerk de komende drie jaren profiteren van de marketing en zichtbaarheidsrechten die verbonden zijn aan deze overeenkomst. Daarnaast zal SEIKO het recht hebben om dit partnerschap wereldwijd te promoten en zal het vanaf deze zomer de nieuwe Sportura collectie promoten tegen de achtergrond van Barça’s beelden en foto’s. Deze Sportura collectie staat centraal in de samenwerking tussen SEIKO en Barça, en is door de club zelf gekozen als het teamhorloge. Elke speler krijgt deze zomer een exemplaar van dit horloge, dat het clublogo als achtergrond van de wijzerplaat heeft.
Als resultaat van deze overeenkomt krijgt SEIKO een aantal rechten, zoals onder andere het vertonen van hun merk op de klokken van Barça’s scoreborden, op het bord van de vierde official die de extra tijd aankondigt tijdens thuiswedstrijden van de competitie, en de licentierechten voor de horloges van het bedrijf.

Barça’s vicepresident op economisch gebied, Mr Javier Faus, was opgetogen over de overeenkomst: “We zijn blij met dit partnerschap met een merk dat zo prestigieus en internationaal bekend is en tevens altijd nauw heeft samengewerkt met de sportwereld. We zijn ervan overtuigd dat deze relatie beide kanten zal stimuleren om hun werk voor succes voort te zetten.”
Ondertussen was ook de President en CEO van de Seiko Watch Corporation, Shinji Hattori, blij met het partnerschap: “We zijn opgetogen dat wij aangewezen zijn als een internationale partner van FC Barcelona. De historie, cultuur en ambities van de club zijn een perfecte match voor Seiko en we kijken uit naar een succesvolle samenwerking de komende jaren.”

SEIKO en FC Barcelona delen de overtuiging dat succes voorkomt uit lokale ontwikkeling. Zoals Barça de filosofie nastreeft van het voortbrengen van lokaal talent in haar jeugdacademie, La Masia, zo komt ook de kracht van SEIKO als horlogeontwikkelaar van de vastberadenheid van het bedrijf om, al vanaf het begin, elk onderdeel en elke kwaliteit op lokaal niveau te ontwikkelen. Zowel Barça als SEIKO hebben hun succes in het verleden te danken aan betekenisvolle investeringen in interne ontwikkeling op de lange termijn; de partners zijn er beiden van overtuigd dat deze filosofie hen ook in de toekomst resultaten van wereldklasse zal opleveren.
SEIKO werd 130 jaar geleden opgericht. In 1881, een 22-jarige ondernemer, Kintaro Hattori, opende een bedrijfje voor horlogemaken in Tokyo. Al snel begon hij klokken te importeren uit Amerika en Europa en in 1892 opende hij een fabriek om zelf klokken en, in 1895, horloges te gaan produceren. In 1913 werd het eerste SEIKO horloge op de markt gebracht.

Sport heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van SEIKO als een globaal merk. Toen SEIKO als Officiële Tijdswaarnemer werd geselecteerd voor de Olympische Spelen van 1964, produceerde het bedrijf een hele batterij aan tijdsapparatuur, 1.278 apparaten in totaal, voor het evenement en de tijdswaarnemingen waren foutloos. De hele wereld zag dat SEIKO in staat was de tijd waar te nemen op de belangrijkste en technisch meest veeleisende sportevenement ter wereld en sindsdien is SEIKO over de hele wereld gewild, met name op grootschalige sportevenementen. Barcelona heeft een speciaal plekje in de harten van de mensen bij SEIKO, omdat het Japanse merk aangewezen werd om te klokken op de Olympische Spelen van 1992 en voor zowel de stad als voor SEIKO waren de Spelen een groot succes.