Nieuws Juli 2009

Eerste aankoop: Maxwell

FC Barcelona heeft dan toch zijn eerste aankoop van het nieuwe seizoen binnen. Voor veel Nederlanders een bekende naam, Maxwell. De voormalig Ajacied was bij zijn huidige club Inter Milaan op een zijspoor beland.

Aanvankelijk leek Luis Felipe van Deportivo la Coruña de beoogde opvolger van Sylvinho, maar de beide clubs konden het maar niet eens worden. Vandaar dat trainer Pep Guardiola zijn oog liet vallen op de Braziliaan Maxwell. FC Barcelona betaalt een transfersom van ruim 4 miljoen euro, welke op kan lopen tot maximaal 5 miljoen bij goede prestaties van de aanvallend ingestelde linksback.

De 27 jarige Maxwell tekent een contract voor 5 jaar bij de blaugranas.

Voor Nederlanders is Maxwell een bekend gezicht. Want voordat hij naar Inter ging, stond hij vanaf de zomer van 2001 tot januari 2006 onder contract bij Ajax. In het seizoen van 2003/2004 werd hij uitgeroepen tot beste speler van de eredivisie en ontving daarvoor een gouden schoen.

Maxwell won tot nu toe vijf landstitels (twee met Ajax en drie met Inter), eenmaal de Amstel Cup en de Johan Cruijff schaal. Voor het Braziliaanse elftal werd hij eenmaal opgeroepen, maar hij speelde niet. Wel heeft hij in het Olympisch Elftal gespeeld.