Nieuws Januari 2013

Eerste El Clásico van 2013

Iedereen die Barça een warm hart toe draagt, is momenteel in de ban van de heenwedstrijd in de halve finale van de Copa del Rey tussen de Blaugrana’s en Real Madrid. In Santiago Bernabéu wordt woensdagavond om 21.00 afgetrapt.

Het Spaanse bekertoernooi heeft sinds de oprichting in 1902 een aantal namen gehad. In eerste instatie begon het toernooi als Copa Alfonxo XIII. Tijdens deze eerste editie, stonden FC Barcelona en Real Madrid, toen nog Madrid FC, in de halve finale tegenover elkaar. Barça won deze wedstrijd met 3-1.

Ondertussen hebben beide ploegen 31 keer tegenover elkaar gestaan in de historie van de Copa del Rey. Vijftien maal won FC Barcelona, de Koninklijke won er tien en zesmaal eindigde het duel in een gelijkspel. Het doelsaldo in deze ontmoetingen is in het voordeel van Barça: 63 voor en 59 tegentreffers.

Tevens is het de zevende keer dat Barça en Los Blanco’s elkaar in de halve finale van het bekertoernooi treffen. De laatste keer was in het seizoen 1992/93 en toen was Real Madrid over twee duels met 3-2 te sterk voor FC Barcelona.

Vorig seizoen troffen beide ploegen elkaar in de kwartfinale van Copa del Rey. Een 1-2 overwinning van Barça in Santiago Bernabéu en een 2-2 gelijkspel in Camp Nou, was genoeg voor het bereiken van de halve finale. Daarin versloegen de Catalanen Valencia waarna op 25 mei 2012 de bekerfinale door Barça met 3-0 werd gewonnen ten koste van Athletic Bilbao.

De wedstrijd begint woensdagavond om2 1:00 uur en is live te zien bij Sport1. Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden goede streams aan. Mocht u de wedstrijd niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen. Wilt u al een beetje in de stemming komen van de wedstrijd, dan kunt u ook terecht bij de Facebook en Hyves van de Fan Club Barcelona of onder dit bericht een reactie plaatsen!