Nieuws Maart 2012

Eerste hattrick Messi voor Argentinië

Argentinië heeft, dankzij een hattrick van Lionel Messi ,de oefenwedstrijd met 1-3 gewonnen van Zwitserland. Javier Mascherano speelde de hele wedstrijd en speelde op de positie op het middenveld die hij bij Liverpool ook vervulde. De Zuid-Amerikanen hadden het moeilijk tegen de stugge ploeg, die enkele maanden geleden Nederland ook al op 0-0 hield. Het leek een 1-1 gelijkspel te worden, maar vlak voor tijd zorgde de aanvoerder van de Argentijnen alsnog voor de winst met twee goals in de 88e en 92e minuut.

De Zwitsers lieten in het eerste kwartier van de wedstrijd direct zien dat ze niet bang waren voor de bezoekers, maar hierna nam Argentinië het heft in handen. Onder leiding van het aanvalsduo Sergio ‘Kun’ Agüero en Lionel Messi ging het lopen. De twee spitsen wisten elkaar gemakkelijk te vinden en zochten elkaar dan ook veelvuldig. Vooral Messi liet zien gebrand te zijn om ook in het Argentijnse shirt zich van zijn beste kant te laten zien. In de 20e minuut zocht Messi zijn teamgenoot Agüero, die de bal met een knap hakje weer op maat teruggaf. Een schot in de onderhoek was genoeg om Diego Benaglio te verslaan. Zwitserland liet het er echter niet bij zitten. Argentinië was weliswaar beter, maar de ploeg van bondscoach Ottmar Hitzfeld bleef moedig spelen en creëerde zo nu en dan wat gevaar voor het doel van Romero.

Vlak na rust werden de Zwitsers beloond met de gelijkmaker. Een voorzet van Granit Xhaka werd gemist door Eren Derdiyok, maar achter hem liep Xherdan Shaqiri de bal snoeihard in het dak van het doel. De gelijkmaker zorgde ervoor dat beide ploegen in de tweede helft alles op alles gingen zetten om de winst naar zich toe te trekken. Shaqiri was veruit de meest gevaarlijke man aan de Zwitserse zijde en leek zijn tweede van de avond te maken, maar kwam Romero tegen. Aan de andere kant bleven Messi en Agüero op zoek naar hun kansen. Uiteindelijk was Messi de grote winnaar van de avond. Twee minuten voor tijd profiteerde hij van fout in de Zwitserse defensie. Hij zocht Philippe Senderos op, speelde hem uit en maakte uiteindelijk zijn tweede van de avond. Het werd in blessuretijd een hattrick. Nadat Gonzalo Higuaín, aanvaller van Real Madrid ten val werd gebracht, mocht Messi vanaf de strafschopstip voor zijn derde van de avond zorgde. Niet eerder maakte Messi een hattrick in het shirt van Argentinië en heeft nu 22 doelpunten gemaakt in 68 interlands.

Opstelling Argentinië: Romero, Campagnaro, Fernández, Garay, Zabaleta, Mascherano, Sosa (81’ Higuaín), Braña (46’ Gago), Maxi Rodríguez (71’ Salvio), Agüero en Messi