Nieuws Juli 2011

Eerste persconferentie Pep 2011/12

Pep Guardiola heeft toegegeven dat de club haar zinnen heeft gezet op Alexis Sánchez (Udinese) en Cesc Fàbregas (Arsenal), hoewel hij liever een aanvaller ziet komen dan een middenvelder. Hij zei ook dat zijn selectie zo gretig als altijd is om goed voetbal te laten zien.

In zijn eerste persconferentie van het 2011/12 seizoen, sprak Guardiola over de structuur binnen zijn selectie. Pep: “Onze prioriteit is een aanvaller, aangezien we meer spelers voor op het middenveld hebben dan voorin.” De enige namen die daadwerkelijk genoemd werden, waren die van Alexis Sánchez en Cesc Fàbregas, twee spelers die Guardiola met open armen zou ontvangen. Pep: “Zoals Andoni [Zubizarreta] mij liet weten is er genoeg geld om beide spelers te contracteren, en we zullen blijven proberen om dat te doen.”

Guardiola definieerde de Chileen als “heel jong, hij kan op alle drie de aanvallende posities spelen en hij is een intense verdediger. Daarnaast speelt hij verticaal, kan hij de wedstrijd veranderen, en er is mij verteld dat hij een heel aardige jongen is.” Wat er ook gebeurt met Bojan, die ergens heen wil waar hij meer kan spelen, het is in het aanvallend opzicht dat het team versterking nodig heeft. Pep: “Er zijn middenvelders in het B-team die ons ermee kunnen helpen. Alles kost geld, maar het is een aanvaller die we nodig hebben.”

Over Cesc zei de succesvolle coach: “afgelopen jaar wilden we hem, maar zette Arsenal hem niet als beschikbaar op de markt. Dit jaar zijn ze bereid om te onderhandelen en we doen ons best om een overeenkomst te sluiten. We zullen tot het einde blijven proberen.” Guardiola denkt dat Cesc prima samengaat met Thiago. Pep: “Het middenveld is de kern van ons team en we kunnen nooit genoeg goede spelers daar hebben. Ik heb nooit gedacht dat het of de een of de ander zou zijn. Thiago heeft een veelbelovende toekomst en we zullen proberen om hem minuten te geven zodat hij ons kan laten zien waartoe hij in staat is. Cesc kan helpen met veel tactische varianten; het belooft een lang seizoen te worden.”

Over de recente gemaakte stappen tussen Fàbregas en de club zei Pep: “Cesc moet doen wat Arsenal van hem verlangt. Er is mij verteld dat hij niet op de tour is gegaan omdat hij zich zorgen maakt over blessures en dat hij zal spelen wanneer hij weer fit is. Alles wat we hebben gedaan was om toestemming van Arsenal te krijgen… Als je naar het wedstrijdschema kijkt, is het bijna eng hoeveel wedstrijden we moeten spelen. We hebben een ietwat grotere selectie nodig, we moeten het afronden. Barça heeft al deze tijd uitstekende gewerkt.” Wat dat betreft, waren Puyol en Abidal volgens de Catalaan de beste transfers. Hij is blij dat zijn aanvoerder weer langzaamaan fit wordt, terwijl hij over de Zuid-Amerikanen liet weten: “Ze moeten nu rusten en wanneer ze weer kunnen, verwacht ik ze terug. Ik wil dat ze twee of drie weken extra vakantie krijgen. Ze zijn uiterlijk acht augustus terug.”

Tot slot sprak Guardiola over weer aan het werk gaan. Pep: “Het eerste jaar is niet hetzelfde als het vierde. De motivatie is anders, we zijn een stuk rustiger, maar ik ben als enthousiast als ooit over mijn werk en de spelers zijn zo gretig als ooit om goed voetbal te spelen… Er kan altijd verbeterd worden, er zijn altijd dingen die we beter kunnen doen. Als je niet zo denkt, heeft het totaal geen zin.”