Nieuws Februari 2011

Eerste TV interview ooit met Messi

In november 2003 gaf Lionel Messi bij BarçaTV voor de allereerste keer ooit een TV interview. Destijds was hij een jeugdspeler, nog onbewust van het grote succes dat de toekomst hem zou brengen. De 16-jarige Messi had net zijn eerste professionele contract ondertekend en verzekerde de kijkers dat hij “voor altijd” bij de club wilde blijven. Ook liet hij weten dat hij er heel erg naar uitkeek om voor Barça B te spelen en met het eerste team mee te trainen.

Ben je tevreden over hoe het seizoen tot nu toe voor je is verlopen?
Messi: “Heel erg. Dankzij God is het afgelopen seizoen heel erg goed gegaan en dit jaar gaat dat nog door; ik hoop dat het niet verandert voor het einde van het seizoen.”

Hoe is je contract tot stand gekomen?
Messi: “Een week geleden werd ik opgebeld en vertelden ze me dat ze een professional van me gingen maken en dat ik daarvoor de papieren moest tekenen; ik was zo gelukkig!”

Hoe was dat, om een professioneel contract te hebben terwijl je pas net zestien bent?
Messi: “Gewoonlijk kom je hier niet in de selectie van het eerste team tot je achttien of negentien bent, maar in Argentinië zijn er genoeg zestien- of zeventienjarigen in de Eerste Divisie, omdat er minder geld is en de clubs jonge spelers wel moeten gebruiken.”

Vorig jaar vertrok Cesc naar Arsenal en er waren veel mensen die bang waren dat ook jij zou vertrekken.
Messi: “Nou, ik heb het prima naar mijn zin hier bij Barça en ik wil voor altijd hier blijven.”

Dit contract helpt je te settelen en je te concentreren op spelen, toch?
Messi: “Ik ben hier om te spelen en om me te vermaken. Stap voor stap komt alles goed.”

Dit is je vierde seizoen bij de club, maar het is niet altijd gemakkelijk voor je geweest, of wel?
Messi: “Het eerste seizoen was heel moeilijk voor me, omdat ik niet meteen kon spelen. Ik speelde zes maanden niet omdat ik niet de juiste papieren had. Toen ik ze eindelijk kreeg, raakte ik geblesseerd in de eerste wedstrijd en lag ik er nog twee maanden uit. Het volgende seizoen begon ik opnieuw en dit keer ging alles wel goed.”

Er wordt gezegd dat je net zo goed met een sinaasappel kunt jongleren als met een bal!
Messi: “Ja, dat vind ik leuk om te doen. In Argentinië jongleerde ik met sinaasappels, tennisballen… Ik weet niet hoe lang. Ik kan een sinaasappel met misschien zestig aanrakingen in de lucht houden, en een tennisbal met 140. Het draait allemaal om oefening!”

Ben je een geboren voetballer?
Messi: “Ja, ik begon toen ik drie was. Ik kom uit een familie van voetballers: mijn broer, mijn neven… Ik begon en ik vond het gewoon geweldig. Ik praatte altijd met mijn vader over voetbal. Hij was er gek op en had het er altijd over, ook met mijn broer.”

En de hele familie is fan van de Old Boys van Newell?
Messi: “Iedereen behalve één, de middelste broer Matias; hij is fan van Rosario Central. In het begin vond niemand het leuk, maar uiteindelijk konden we ermee leven.”

Kun je zeggen dat de leukste periode was toen je in het Cadet A team speelde?
Messi: “Jawel. Ik speelde niet veel in het Cadet B team, alleen de laatste zes wedstrijden. Die waren wel goed, trouwens, maar ik kon beter uit de voeten in het A team, ik had veel meer zelfvertrouwen met mijn teamgenoten. We hadden een geweldig team; we verloren maar één competitieduel.”

Je speelt gewoonlijk net achter de aanvallers, toch? Heb je daar altijd gespeeld?
Messi: “Dat is de positie die ik het fijnste vind. Ik vind het leuk om vooraan het middenveld te spelen en veel de bal te krijgen. Vorig seizoen was ik wel eens vleugelspeler, maar ik vond het niet zo heel leuk. Dit seizoen heb ik nog totaal niet op de vleugel gespeeld en ik vind het het fijnste om achter de aanvallers te spelen, maar ik speel waar ik moet spelen.”

Je scoort veel goals; hoeveel waren het er afgelopen seizoen?
Messi: “36. Ik vind het leuk om te scoren en ook om kansen te creëren voor mijn ploeggenoten. Ik doe mijn best voor het team. Als ik zie dat een andere speler in een betere positie is dan ik, speel ik de bal af; zo niet, dan probeer ik zelf te scoren.”

Dit seizoen begon je inhet Jeugd B team, maar dat duurde maar een week. Zou je net als Andrés Iniesta in één keer naar Barça B willen?
Messi: “Ik begon inderdaad bij de Jeugd B, maar ik speelde niet één wedstrijd voor ze. Ik zou het wel leuk vinden om bij de reserves te komen zonder via het C team te gaan.”

Denk je dat je in staat bent om Ronaldinho te vervangen als hij geblesseerd raakt?
Messi: “Ik denk wel dat ik dat kan, ja.”

Hoe zie je je toekomst in? Waar zie je jezelf over een jaar of anderhalf jaar?
Messi: “Tegen die tijd zou ik graag bij Barça B zitten en af en toe met het eerste team trainen.”

Ben je de afgelopen vier jaar veel veranderd?
Messi: “In het begin voelde ik me ongemakkelijk; mijn teamgenoten waren leuk, maar ik had geen zelfvertrouwen. Dat was lastig, want dan ging ik de kleedkamer in, maar sprak nooit. Toch bouwde ik zelfvertrouwen op met iedereen en alles ging toen gemakkelijker.”

Argentijnen staan erom bekend dat ze veel praten, maar jij bent een rustige jongen, of niet?
Messi: “Dat zegt iedereen inderdaad… Maar zo gauw ik op het veld sta, vergeet ik alles en daar spreek ik dan ook. Ik probeer het altijd naar mijn zin te hebben op het veld, maar soms verlopen dingen niet zo goed en word ik boos.”

Ben je nerveuzer hier voor de camera’s dan je zou zijn als je voor het eerste team tegen Real Madrid zou moeten spelen?
Messi: “Eerlijk gezegd ben ik hier veel nerveuzer dan op het veld; daar kan ik spelen en al het andere vergeten.”