Nieuws December 2021

Einde aan kwalificatie

Voor de eerste keer sinds 2003 zal Barça niet bij de laatste zestien van de UCL zijn en in plaats daarvan strijden in de Europa League

FC Barcelona slaagde er niet in het cruciale duel tegen Bayern München te winnen en in combinatie met Benfica's overwinning op Dynamo Kiev betekent dit dat ze niet tot de zestien teams zullen behoren die deelnemen aan de loting voor de laatste zestien van de Champions League. Het is een ongekende situatie die Culers niet kennen.

Na 17 jaar altijd minstens de knock-outfase te hebben gehaald, zal Barça in 2022 elders zijn kunnen laten zien. De laatste keer dat dat gebeurde was lang geleden in het seizoen 2003/04, toen Barça pas als zesde eindigde in La Liga en in plaats daarvan deelnam aan de UEFA-beker.

Nieuw doel: Sevilla

De UEFA Cup is sindsdien omgedoopt tot de Europa League en aangezien ze als derde eindigden in hun Champions League-groep, zal Barça daar vanaf februari spelen. In zijn nieuwe gedaante is het in ieder geval een competitie waar de Catalanen nog nooit aan hebben deelgenomen, en dus ook niet hebben gewonnen, en maandag 13 december leert Xavi Hernández tegen wie zijn team zal spelen.

Wat Barça al zeker weet, is dat het zal spelen tegen een van de teams die als tweede eindigden in de groepsfase van de Europa League, hoewel ze tegen geen enkele ploeg uit La Liga kunnen spelen (Real Betis en mogelijk Real Sociedad).

In de laatste ronde van wedstrijden is Glasgow Rangers het enige team dat zeker een potentiële tegenstander is.

Teams die mogelijk nog als tweede kunnen eindigen in hun Europa League-groepen zijn: PSV Eindhoven, Leicester City, Spartak Moskou, Napoli, Legia Warschau, Eintracht Frankfurt, Olympiacos, Galatasaray, Lazio, Rode Ster Belgrado, Braga, Midtjylland, Dynamo Zagreb en Genk.

Er zijn vier rondes op weg naar een mogelijke finale in Sevilla op 18 mei 2022.