Nieuws April 2011

El Clásico in cijfers

Met de competitiewedstrijd tegen Madrid achter de rug, staat Barça nog drie Clásico’s te wachten, waarin het team van Guardiola ten strijde moet trekken tegen dat van Mourinho. Bij deze een aantal statistieken over de ontmoetingen tussen deze twee topteams.

Beste thuisteam tegen beste bezoekers
Barça heeft dit seizoen nog geen uitwedstrijd verloren (13 overwinningen en 3x gelijkspel), maar moest zaterdag aantreden tegen een Real Madrid dat elke thuiswedstrijd wist te winnen tot het moment dat Sporting Gijón op bezoek kwam niet al te lang geleden en die succesvolle thuisreeks doorbrak.

Passes versus counters
Barça heeft een balbezitgemiddelde van 73% tegenover 59% voor Real Madrid. De Catalanen maken gemiddeld zo’n 791 passes per wedstrijd, terwijl de Koninklijke dat 559 keer doet. Het sterrenensemble van Mourinho is echter de absolute leider qua aanvallen op de counter, met 16 goals die voortkwamen uit dergelijke counters, tegenover een schamele 9 voor Barça.

De eerste vijftien minuten
Madrid is verreweg het gevaarlijkste in het eerste kwartier van de wedstrijd, met 11 goals die in die vijftien minuten zijn gevallen. Ze staan echter tegenover het blaugrana team dat in de competitie nog geen goal tegen kreeg in de eerste vijftien minuten.

Sinds de 5-0
Beide teams hebben vergelijkbare statistieken sinds Barça Madrid wegblies met de 5-0 van eerder dit seizoen. In de achttien daaropvolgende wedstrijden won Barça 16 wedstrijden en speelden de Catalanen twee keer gelijk, terwijl Madrid 14 wedstrijden won, tweemaal gelijkspeelde en tweemaal verloor.

Effectievere schoten
Barça is effectiever qua schoten op doel dan Madrid: de blaugranas scoorden 85 competitiegoals uit 503 pogingen. Real Madrid heeft tot nu toe vaker op goal geschoten, 596 keer, maar heeft daar minder uit gehaald met een minder indrukwekkend aantal van 72 goals.

Sterke verdediging
Barça keepers Valdés en Pinto hebben slechts 16 keer de bal uit het net moeten halen in 31 wedstrijden, terwijl Casillas en Adán 22 keer gepasseerd zijn. De blaugrana verdediging heeft een uitstekende staat van dienst, waarbij maar 85 schoten op doel toegelaten werden en er maar 320 keer een overtreding gemaakt werd; al lijkt dat laatste veel, Madrid komt er slechter van af met 91 doelpogingen en 425 overtredingen.