Nieuws Mei 2014

Elche - Barça 0-0

FC Barcelona wist op voorhand dat het moest winnen om de titelkansen in eigen hand te houden.

Gezien de vorm van de afgelopen weken was de uitwedstrijd tegen Elche geen gemakkelijke opdracht. De ploeg uit het zuiden van Spanje was al negen thuiswedstrijden op rij ongeslagen en incasseerde maar twee tegendoelpunten.

Een Indrukwekkende minuut stilte voorafgaand aan de wedstrijd. Elche heeft de punten nog hard nodig in de strijd tegen degradatie maar was de veegpartij niet vergeten in Camp Nou eerder dit seizoen. FC Barcelona won toen met 4-0 door een hattrick van Alexis en een goal van Pedro.

In de beginfase enkele hoekschoppen over en weer. En dan het uiteindelijke hoogtepunt van de wedstrijd. Een prachtige volley op de lat van de jarige Andrés Iniesta. Verder speelde Barça niet goed genoeg om de verdediging van Elche te doorbreken. Messi was bij vlagen zichtbaar. Na 25 minuten maakte de Argentijn een goede solo maar zijn inzet werd gekeerd door Manu Herrera. De keeper van Elche behoede zijn team meerdere keren voor een achterstand.

De tweede helft begon Barça goed. Messi met een een kans, kapte zijn opponent uit maar zijn inzet werd tegengehouden door Herrera. Daarna speelde de Blaugranas een te laag tempo waardoor Elche makkelijk overeind bleef. De scheidsrechter toonde zich nog van zijn negatieve kant door Alexis en Mascherano dubieuze gele prenten te geven.

Inmiddels was duidelijk dat Real Madrid door een 2-0 achterstand kansloos was voor de titel. Atlético Madrid kwam na een 0-1 achterstand op gelijke hoogte en kon het kampioenschap nu al beslissen. Adriano leek nog voor de winnende te zorgen vlak voor tijd, maar zijn inzet verdween naast het doel. In Madrid was men er ook achter gekomen dat Barça punten had laten liggen. Bij een overwinning kon Atléti het kampioenschap nu al beslissen. Adrián was diep in de blessuretijd dichtbij de beslissende treffer maar zijn inzet werd gekeerd door Willy van Malaga.

En zo mag Barça nog altijd hopen op een kampioenschap. Als de Catalanen volgende week winnen van Atlético Madrid is de ploeg van trainer Gerardo Martino kampioen. Bij een gelijkspel eindigt de ploeg op een tweede plaats, en bij verlies is het afhankelijk van het resultaat van Real Madrid of het tweede of derde eindigt in de Primera División. Directe plaatsing voor de Champions League is gelukkig al lang binnen.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Bartra, Mascherano, Adriano, Cesc (81’Xavi), Busquets, Iniesta, Alexis, Messi, Pedro (67’Tello)