Nieuws Oktober 2010

Espai Barça

FC Barcelona zoekt prive kapitaal om haar project Espai Barça te financieren. Het project, waarin de bouw van een nieuw Palau Blaugrana de hoogste prioriteit heeft, voorziet daarnaast in de bouw van een hotel, een sportcentrum met sporthal, een zwembad en een congreszaal voor de peñas. Daar de huidige economische situatie van de club financiering van dit project, geschat op 200 miljoen euro, echter niet toe laat is men naarstig op zoek naar prive kapitaal. Inmiddels zijn gesprekken hierover met enkele grote internationale bedrijven gestart. Het door hun gefinancierde onderdeel van het totale project zou dan de naam van dit bedrijf kunnen krijgen.

Voorlopig is het hele project stil komen te liggen omdat de gemeenteraad van Barcelona vasthoudt aan een eerder ingediend plan voor de herinrichting van het gebied waarin ondermeer is opgenomen dat er gesubsidieerde woningen en voorzieningen voor de buurtbewoners zullen worden gebouwd. De burgemeester van Barcelona, Jordi Hereu, is bereidt om opnieuw met de club over het plan te gaan praten zolang er maar niet getornd wordt aan de beloften betreffende woningen en voorzieningen die in het eerdere plan gedaan zijn.