Nieuws Mei 2013

Espanyol - Barça 0-2

Behalve de eer van de stad, waren er ook nog records in beeld voor FC Barcelona. En dus ging het toch nog ergens om vandaag.

Het record van 100 punten wat Real Madrid vorig seizoen had neergezet, en de meest productieve ploeg zijn van de grootste Europese competities waren genoeg reden voor de blaugranas om er tegen aan te gaan. Voor Espanyol was er niks dan de eer om voor te spelen. De ploeg van trainer Javier Aguirre heeft zich twee dagen voor het einde van de competitie al veilig gespeeld. De tribunes van het Estadi Cornellà-El Prat waren niet helemaal gevuld voor de derby van Barcelona.

Bij FC Barcelona werden diverse basiskrachten buiten de eerste elf gelaten. Lionel Messi en Carles Puyol vanwege een blessure, Xavi, Pedro en Sergio Busquets kregen rust. De wedstrijd begon met een erehaag door Espanyol. De Spaanse traditie werd dus gelukkig in ere gehouden, ondanks de oproep van de supporters van Espanyol om het niet te doen.

Na een rommelige beginfase scoort Alexis Sánchez. De Chileen startte een solo die eindigde met een mooie krulbal in de hoek. Verder gebeurde er weinig in het eerste half uur. Het was duidelijk te merken dat er voor beide ploegen niet echt veel op het spel stond. Na het eerste half uur kreeg FC Barcelona een paar corners. Uit een voorzet van Alexander Song schoot Cesc Fàbregas op de paal. Op het einde van de eerste helft kwam Barça er nog een paar keer goed uit. Met een spectaculaire halve omhaal maakte Fàbregas indruk, de bal vloog echter over het doel. Net voor het verstrijken van de eerste helft liet Iniesta zijn geweldige kwaliteiten zien. De middenvelder krulde de bal helaas net naast. De twee ploegen uit Barcelona gingen rusten met een 0-1 stand in het voordeel van Barça.

Espanyol probeerde er in de tweede helft wat van te maken. Maar komt niet verder dan wat speldenprikjes. Fàbregas was goed in vorm deze wedstrijd. De Spanjaard gunde zijn landgenoot David Villa een enorme kans, maar de spits schoot naast. De blaugranas bezorgde de tellers van het aantal passes een lastige avond. Van tijd tot tijd ging de bal razendsnel van voet naar voet. Andrés Iniesta kreeg de eerste gele kaart aan de kant van FC Barcelona. In de 70e minuut ging de middenvelder te hard het duel in. Na een aanval van Espanyol volgt er een counter van Barça maar Capdevila onderbreekt die aanval met een overtreding. Uit het daaropvolgende protest krijgt Wakaso van Espanyol rood. Hij krijgt twee keer geel in een paar seconden tijd voor hevige protesten tegen de arbiter. De ruimtes op het veld werden daardoor steeds groter. Invaller Pedro staat amper in het veld, of hij scoort al de 0-2. Fabregas kwam op het einde nog goed weg. Hij sloeg op het been van een speler van Espanyol, maar kreeg gelukkig maar geel voor deze domme actie.

Door de 0-2 overwinning komt FC Barcelona op 97 punten, en dus blijft het record van 100 punten haalbaar. Door de twee doelpunten van vanavond, loopt het gemiddelde van 3.03 goals per wedstrijd een klein deukje op. Volgende week in de laatste wedstrijd tegen Malaga hopen wij dan ook op een doelpuntenfestijn!

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Thiago, Song, Iniesta (84' Xavi), Alexis (84' Tello), Fàbregas, Villa (70' Pedro)